Ще дам малко любопитни детайли от историята на трамвайните линии в София.
Както е известно, най-старата и класическа линия е на тм.5. Има известни спорове за това в началото дали е била 5 или 6, но според мен тогава е била просто София-Княжево и малко по-късно се появява истинска номерация. Цели 68 години тя е с този маршрут. През 1968 е направено колелото при Съд.Палата и от тогава върти там. Ако не сме толкова прецизни, може да се каже, че вече 106-та година тм.5 се движи по един и същи маршрут (изключваме ремонтите)!!!
Далеч назад по години са доста линии. Примерно, тм.3, от 1925 до 1989 върви от гара Подуяне и се стига до Зах.Фабрика, въпреки че преди 1947 върти при К.Величков, а тм.7 ходи до Зах.Фабрика, при това по бул.Сливница.
Като цяло за тм.3 може да се каже, че от 106 години трамваи, 103-104 от тях тм.3 е можело да се хване на пресечката на Ботев и Пиротска.
Други две не толкова стари линии са тм.9 и 10. 9 винаги (с изключение на периода преди 1940г.) е била до Хладилника. В другата посока като изключим 1999-2000 е била до Ц.Гара и н-з Надежда, т.е 1960-2006г.
Тм.10 винаги (отново изключвам преди 1940г.) е била до Зап.Парк и оттам е стигала до пл.Възраждане.
Тм.4 пък е миналавала от 1901 до закриването и преди няколко години винаги в отсечката по бул.Стамболийски от К.Величков до пл.Възраждане.
Преди да започнат да местят тм.8 къде ли не, от 1925 до 1974 неотменно се движи от Павлово до Бояна.
Тм.1 е с често променян маршрут, но винаги минава през гарата (отново изключвам ремонтите).
Тм.11 и 12 почти през цялото си съществуване се движат в отсечката н-з Надежда - СТЗ. Само от 1958 до 1966 обслужват Надежда, а 11 за кратко в началото на 30-те - пл.Св.Неделя - Орландовци.
От по-новите линии - 19 винаги минава от Бъкстон до пл.Македония, 20 винаги е бил до гара Искър, а 22 до кв.Левски.
Ако не бяха пуснали тм.18 преди 2 години, тази линия щеше да е единствената, която през цялото си съществуване (1970-1981) е била с маршрут пл.Журналист - СТЗ. (тук се сетих, че е била и от Хладилника до Дървеница, така че не се брои.)
При останалите линии кашата е голяма. Като че ли най-променяните линии са 13 и 15. В крайна сметка, те още търсят своето място под слънцето... или по скоро под Витоша.
следва тема и за тролейбусните линии.