Author Topic: Дълго просъществували маршрути  (Read 14128 times)

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Ще дам малко любопитни детайли от историята на трамвайните линии в София.

Както е известно, най-старата и класическа линия е на тм.5. Има известни спорове за това в началото дали е била 5 или 6, но според мен тогава е била просто София-Княжево и малко по-късно се появява истинска номерация. Цели 68 години тя е с този маршрут. През 1968 е направено колелото при Съд.Палата и от тогава върти там. Ако не сме толкова прецизни, може да се каже, че вече 106-та година тм.5 се движи по един и същи маршрут (изключваме ремонтите)!!!
Далеч назад по години са доста линии. Примерно, тм.3, от 1925 до 1989 върви от гара Подуяне и се стига до Зах.Фабрика, въпреки че преди 1947 върти при К.Величков, а тм.7 ходи до Зах.Фабрика, при това по бул.Сливница.
Като цяло за тм.3 може да се каже, че от 106 години трамваи, 103-104 от тях тм.3 е можело да се хване на пресечката на Ботев и Пиротска.
Други две не толкова стари линии са тм.9 и 10. 9 винаги (с изключение на периода преди 1940г.) е била до Хладилника. В другата посока като изключим 1999-2000 е била до Ц.Гара и н-з Надежда, т.е 1960-2006г.
Тм.10 винаги (отново изключвам преди 1940г.) е била до Зап.Парк и оттам е стигала до пл.Възраждане.
Тм.4 пък е миналавала от 1901 до закриването и преди няколко години винаги в отсечката по бул.Стамболийски от К.Величков до пл.Възраждане.
Преди да започнат да местят тм.8 къде ли не, от 1925 до 1974 неотменно се движи от Павлово до Бояна.
Тм.1 е с често променян маршрут, но винаги минава през гарата (отново изключвам ремонтите).
Тм.11 и 12 почти през цялото си съществуване се движат в отсечката н-з Надежда - СТЗ. Само от 1958 до 1966 обслужват Надежда, а 11 за кратко в началото на 30-те - пл.Св.Неделя - Орландовци.
От по-новите линии - 19 винаги минава от Бъкстон до пл.Македония, 20 винаги е бил до гара Искър, а 22 до кв.Левски.
Ако не бяха пуснали тм.18 преди 2 години, тази линия щеше да е единствената, която през цялото си съществуване (1970-1981) е била с маршрут пл.Журналист - СТЗ. (тук се сетих, че е била и от Хладилника до Дървеница, така че не се брои.)
При останалите линии кашата е голяма. Като че ли най-променяните линии са 13 и 15. В крайна сметка, те още търсят своето място под слънцето... или по скоро под Витоша.

следва тема и за тролейбусните линии.

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #1 on: 04.02.2006, 21:48:45 »
Сещам се за линия тм 6 винаги е била по Ботев и до Лозенец;тм 7 пак ми се струва,че си е била по М.Луиза;тм 17(макар и да я няма) винаги е била от Илиянци към Надеждите/Обеля
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #2 on: 05.02.2006, 19:28:02 »
Quote from: T_4
Сещам се за линия тм 6 винаги е била по Ботев и до Лозенец;тм 7 пак ми се струва,че си е била по М.Луиза;тм 17(макар и да я няма) винаги е била от Илиянци към Надеждите/Обеля
То по твоята логика можем да се сетим за почти всички линии.
От изброените от теб, 6 и 7 имат по над 6 постоянни маршрута досега. Тм.17 по-става - имал е общо 3 маршрута като винаги се е движел между Връбница и СТЗ.

Offline Ръца-пръца

  • Писател
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #3 on: 04.05.2006, 22:18:11 »
А някои може ли да ми каже откога датират линиите на трамвай 20 и 22. Знам, че въртят някъде зад летището, минават през халите и нататака не ги знам.
13427% oт хората във форума незнаят български език и немогат да пишат гръмотно. Освен това и неизкат да се на учат. Ако си от останалите 247%, които знаят, че "зграда" се пише без кавичките, ходи си сипи едно двойно!

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1653
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #4 on: 04.05.2006, 23:30:58 »
нищо подобно за 20 и 22

20 съществува от 1988, 22 от 1994-та

20 върти пред депото в гара искър, а 22 под бул. Ботевградско шосе - и двата имат много различни маршрути и единствения им общ участък е Пиротска - Подуяне.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #5 on: 06.05.2006, 19:40:27 »
За да бъдем точни, 20 е от 1987, а 22 от 1995

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #6 on: 06.05.2006, 20:43:26 »
Quote from: mlk
За да бъдем точни, 20 е от 1987, а 22 от 1995
А на мен сега ми изплувят някой спамени от пускянета на 21 и 22.Тогава за първи и последен път май видях чешки трамваи по тази линия.С баба ми лътувахме от Слатина към Лъвов мост с 11 и на Подуене тъкмо вървеше церемонията по откриването.В посока Ботевградско шосе на спирката беше спряла една композиция от две ЧКД-та с табелки 22.Нямаше други трамваи,нищо с номер 21.
  Също много добре си спомням,че около това откриване за последно видях в експлоатация български трамвай по 20(като изключим 4027,но аз имам предвид неремонтиран).Не знам причината,поради която са го били изкарали,но поработи няколко дни.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #7 on: 06.05.2006, 22:35:02 »
Да, аз пък си спомням първите дни на Дюваг по 22. Линията беше едва на няколко седмици когато дойде инвазията му :P Тогава на нас ни се струваше изключително бърз транспорт (все пак не бяхме си представяли трамвай по Ботевградското), бяхме свикнали с едни туткави линии като А37 и А38.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #8 on: 06.05.2006, 23:27:03 »
От старите бънгясници до последно движеше 4025.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline conecto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • ICQ Messenger - 303555835
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #9 on: 07.05.2006, 18:00:53 »
Аз си спмням, че на откриването на трасето по Ботевградско (гледах репортаж по телевизията) показаха чешка мотриса с табелка 22. Явно, докато докарат немските трамваи по 22 са движели чешки мотриси (но от къде ли са намерили толкова и за двете линии). А на Дювагите първоначално пътниците им отваряха вратите с копче (когато светнеше), после това го махнаха. А обръщалото на станция Изток е доста зловещо, не знам как не ги е страх ватманите там...

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #10 on: 20.03.2007, 01:23:16 »
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #11 on: 20.03.2007, 17:39:31 »
Quote from: etnies
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?
Правилно.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #12 on: 20.03.2007, 19:05:55 »
И Гео Милев-Младежки театър.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1187
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #13 on: 20.03.2007, 22:23:57 »
Quote from: etnies
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #14 on: 20.03.2007, 22:55:38 »
Quote from: greg
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.
Но е факт, че на гърба на някои табелки №20 има такива за 18.А и кога е взето решението номерата на нормалнорелсовите линии да започват от 20?

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #15 on: 20.03.2007, 23:40:58 »
Quote from: difian
Но е факт, че на гърба на някои табелки №20 има такива за 18.А и кога е взето решението номерата на нормалнорелсовите линии да започват от 20?

По план трасето в Младост е трябвало да стане преди това на Ботевградско. А решението нормалнорелсовите са са над 20 номер е някъде около 1993, когато са избирали номерация за 21 и 22. То тогава и 21 стана 8.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Дълго просъществували маршрути
« Reply #16 on: 21.03.2007, 00:56:15 »
Аз за линията Мл.4-Гара Искър знаех, че е трябвало да бъде с № 23

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1653
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #17 on: 21.03.2007, 12:16:59 »
Quote from: greg
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.

не го мислим - знаем го със сигуронст
включително имам и маршрутни табели на линията (табелите са за ЧКД и БГ трамвай)

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #18 on: 21.03.2007, 13:26:26 »
Quote from: x3m
не го мислим - знаем го със сигуронст
включително имам и маршрутни табели на линията (табелите са за ЧКД и БГ трамвай)


И ти ли, бруте...   Те затова вече занитват табелките  

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1653
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Дълго просъществували маршрути
« Reply #19 on: 21.03.2007, 23:12:23 »
хаха... неее... тези са ми подарък от началник Експоатацията в депото. един ден ме вкара в склада за табели и дълго и щателно преравяхме за да си избера какво нямам. така се сдобих с маршрутните на трамвай Б, 21, и 20 (до гео милев/в. левски/мл. театър)

много добър човечец - за жалост на останалите след мене се погрижих да не останат свестни и ценни табели - всичко е в едноличния ми архив.