А за това какво ви е мнението
в-к "Капитал"
10.12.2013 г.,стр. 4
Транспортът в София отново ще се анализира
С нови консултанти общината ще решава вечния проблем с трафика в столицата
София продължава практиката да наема консултанти, които да й описват проблемите на градския транспорт и да дават препоръки за разрешаването им. Досега за целта са изразходвани няколко милиона лева без голям видим резултат. В момента текат процедурите по две приблизително еднакви обществени поръчки - една за анализ на системата за градски транспорт, която е свързана с кандидатстването на общината по проекти за следващия програмен период до 2020 г., и друга за анализ и оптимизация на наземния градски транспорт, свързана с разширението на метрото.
Холандски, италиански и японски консултанти досега даваха препоръки за разрешаване на вечния проблем с трафика в столицата, които не бяха използвани. Общинското ръководство плати 2.3 млн. лв. на друг консултант - "Мот Макдоналд", за генерален план на движението, който се изготвяше година. Освен това в началото на годината сключи договор с полския консорциум "Оупън скай – ФРИЛ" ("Оупън скай сервиз" и Фонда за развитие на гражданското строителство) за нов анализ на трафика.
Анализирай това
Целта на новия търг за "актуализиране и прединвестиционно проучване и финансов анализ на системата за градския транспорт" е да подготви общината за кандидатурата й през следващите седем години за европейски средства. Финансирането на поръчката също е със средства от Брюксел в размер на близо 100 хил. лв. Процедурата започна през септември и след удължаване на срока за подаване на документи ценовите офертите бяха отворени в края на ноември. Единственият участник в състезанието - "Матерна България" (която наскоро подписа и договор с правителството за изграждане на електронни услуги в държавната администрация) получи максимален брой точки и предложи цена от 95 хил. лв. Според протокола от заседанието на комисията решението е единодушно и препоръката е да се сключи договор с компанията.
Проучването трябва да има поне две различни предложения за управление на транспорта, които включват изграждане и реконструкция на транспортната инфраструктура – тролейбусни, трамвайни и автобусни мрежи, спирки, табла, пешеходни и велоалеи, подмяна на подвижния състав и др. Ревизия на транспортната схема и стимулирането на преминаване от лични автомобили към градски транспорт, велосипеди или ходене пеша също са изисквания към победителя. В допълнение консултантът трябва да предложи и нов модел на таксуване, разходи и бъдещи инвестиции.
До редакционното приключване на броя "Капитал Daily" не получи отговор от Столичната община дали споразумението е подписано и при какви условия, както и коментар от "Матерна България".
Анализирай онова
Поръчката, свързана с разширението на метрото, е обявена от "Метрополитен" в средата на лятото. През септември бяха ясни и кандидатите – обединение "Транспро-инфра" ("Транспро", "Инфрапроект консулт") и "Лирекс". "Капитал Daily" потърси отговор от общинското дружество за победителя в търга, но до приключване на броя такъв не беше предоставен. Процедурата беше обявена без прогнозна стойност, но гаранцията за участие е 1500 лв. Според Закона за обществените поръчки тя не може да надвишава 1% от стойността на търга и в случая цената ще бъде около 150 хил. лв. Средствата за изпълнението на поръчката са осигурени от бюджета на "Метрополитен".
Основната задачата на избрания кандидат ще бъде да оптимизира маршрутите на градския транспорт така, че в максимална степен превозните средства да достигат до метрото и по този начин пътникопотокът да бъде пренасочен към подземната железница.
Другият анализ е върху наземния градски състав – трафик, ефективност, преструктуриране, свързано със строителството на метрото, и нагласи на хората, ползващи автомобили. Срокът за изпълнение е десет месеца от подписването на договора.