Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
117 (82.4%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
25 (17.6%)

Total Members Voted: 142

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 444771 times)

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1420 on: 09.04.2019, 00:48:11 »
Цената на Шкода 26Тр е около 900 000 лв. с ДДС. За 15-те електробуса плюс 6 зарядни станции първоначално се говореше за 7,35 млн. евро или по 960 000 лв. на автобус. На каква цена са сключили договора, не знам.

Що се отнася до разхода на електроенергия, тролейбусите и електробусите имат един и същи разход, тъй като електрическото им задвижване е абсолютно идентично. За 12-метров автобус с централно разположен двигател и диференциал средният разход е 1,06 кВтч/км, a за автобуси с двигатели, вградени в задните колела, консумацията може да падне до 0,91 кВтч/км (и двете стойности са без климатици или отопление). Експериментално изследване в София беше изчислило разход от 1,12 кВтч/км за Шкода 26Тр.

Не забравяйте все пак, че при електробусите има допълнителни загуби при заряд/разряд на батериите от порядъка на поне 10%.
« Last Edit: 09.04.2019, 01:00:26 by Sofia »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1421 on: 09.04.2019, 00:50:02 »
Е, разбира се, че е много по-добре сто гъзища в един автобус, отколкото сто коли и по едно във всяка от тях, но това не променя факта, че автобусите не са 100% екологично чисти, нито пък електробусите. Виж изцепки от сорта, че автобусите замърсявали и съответно нямат работа в центъра, пък едновременно с това той се пълни с коли (на които сме свидетели в решенията на общината), са достойни за комедийно предаване.....
« Last Edit: 09.04.2019, 01:18:26 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1641
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1422 on: 09.04.2019, 01:22:39 »
Какво ви стана ? :D Темата е за електробусите а не Автобус  VS  Tролейбус-Електробус  Изтипьосайте една такава и там изтъквайте предимствата и недостатаците на едното и другото и третотооо  :D :D

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1423 on: 09.04.2019, 09:41:13 »
Сравненията са в контекста на инвестиционната политика в областта на електроавтобусите. Не мисля, че са оффтопик. Резултатите на италианския клип се отнасят за електроавтобус с ултракондензатори, а тук тръгна дискусия за батериите, каквито такива електроавтобуси нямат. Другото им предимство е, че могат пълноценно да изкарат 2 смени дневно, докато батерийните правят 5-6 курса и тичат до гаражите за зареждане.
Сходните разходи на ултракондензаторни електроавтобуси и на тролеи с батерии показват възможността двата вида транспорт да се съчетаят. Тролеите с батерии са подходящи за маршрути предимно под жици с малки участъци без жици. Електроавтобусите пък - за маршрути между 2 точки с ТИС от тролейбусната мрежа. Примерно А74 е подходящ за електроавтобуси, а А310 - за тролеи с батерии.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1424 on: 09.04.2019, 10:32:06 »
Не са задължителни ТИСове за зареждане на ултракондензаторните електробуси. Предлагат се и зарядни станции на променлив ток. При условие, че близкият трафопост на ЧЕЗ може да достави необходимата мощност.

74 според мен е подходяща за тролейбуси с батерии, тъй като участъците без КМ не са големи. За сравнение само 15% от новата тролейбусна линия в Прага е електрифицирана.
« Last Edit: 09.04.2019, 10:36:35 by Sofia »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1425 on: 09.04.2019, 10:56:44 »
310 има около 4 km пробег в посока без контактна мрежа в един дълъг участък, 74 около 3 km в два участъка по около 1.5 km - от кръстовището на Опълченска и Мария Луиза до това на Сливница и Опълченска и от Руски Паметник до кръстовището на Гешов и Свети Георги Софийски.  Принципно и по Сливница между Ботев и Опълченска може да се ползва контактната мрежа, но няма такава за ляв завой към Опълченска и престрояването може да е затруднено и да се губи време. :rolleyes: Принципно и двете са подходящи за тролейбуси с батерии.  :rolleyes: Пускане на 74 по Ботев изглежда спорно решение - има една редовна и една сравнително редовна трамвайна линия и няма нужда от допълнителен редовен автобус. :rolleyes:
« Last Edit: 09.04.2019, 11:05:38 by V.Peichev »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1426 on: 09.04.2019, 10:59:42 »
74 според мен е подходяща за тролейбуси с батерии, тъй като участъците без КМ не са големи. За сравнение само 15% от новата тролейбусна линия в Прага е електрифицирана.
Имам предвид, че след пускането на ТБ7 до Гоце Делчев може А74 да се пусне по Ботев.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1427 on: 09.04.2019, 11:12:40 »
Aко имахме тролейбуси с батерии можеше 74 да стане тролейбусна линия и да минава по новото трасе.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1059
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1428 on: 09.04.2019, 11:58:00 »
84 също изглежда приемлив вариант. Но едва ли ще сменят нови автобуси с тези електробуси. Може да гадаем много, какво ще се случи, но само общината си знаят.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1429 on: 09.04.2019, 12:06:50 »
Разстоянието от кръстовището на Цариградско и Йерусалим до Т1 и Т2 е над 6 km, ако 84 се изведе по главното платно стават около 8. Извеждането на 84/184 по главното платно на Цариградско и премахването на междинните спирки на всяка керемидка е необходимо за адекватно обслужване на Дружба и Летището. :rolleyes:

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1430 on: 09.04.2019, 12:39:28 »
Сега намерих доклад за консумацията на 1701, изчислена на базата на 4 обиколки по ТБ11. Изчислили са стойности от 1,08 кВтч/км при изключен климатик и 1,51 кВтч/км при работещ климатик. Едва 4 обиколки са недостатъчни да дадат пълна представа, но все пак показва колко е близка консумацията до тази на тролейбус. Интересно би било да се доразвие технологията така, че да позволява зареждане директно от контактната мрежа. Липсата на зарядни станции би била голямо предимство.

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1431 on: 09.04.2019, 13:02:49 »
И аз съм си мислил за зареждане от ТБ ККМ и наистина ще е хубаво, защото тогава може да се зарежда където си иска, стига да има ККМ. А всъщност какво е напрежението на зарядната станция?

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1432 on: 09.04.2019, 13:32:23 »
Според сайта на Chariot изходното напрежение на зарядната станция е 750 В, според доклада на ТУ, който споменах в предишния пост, е 600 В стабилизиран, безстепенно регулируем.

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1433 on: 09.04.2019, 15:21:38 »
Значи, ако автобусът има регулираща апаратура, то би могло да се зарежда от ККМ?

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1434 on: 09.04.2019, 15:26:30 »
Спомням си, че го бяхме коментирали още за 1701 2014 или 2015 г. и някой беше споменал, че амперажът е твърде голям и би стопил проводниците на ККМ.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1435 on: 09.04.2019, 15:41:08 »
Да, наистина сигурно е голям - за да се зарежда толкова бързо. Може и да не е толкова по-голям от на тролей, обаче тролеят се движи, а пантографа на автобуса стои и пече на едно място.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1436 on: 09.04.2019, 15:48:11 »
Спомням си, че го бяхме коментирали още за 1701 2014 или 2015 г. и някой беше споменал, че амперажът е твърде голям и би стопил проводниците на ККМ.

Ако седи на едно място да, но какво е положението ако се зарежда само когато се движи?

Offline Трамкар Т8М-900

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 363
  • Бг трамваите са най-добрите
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1437 on: 09.04.2019, 16:02:08 »
Спомням си, че го бяхме коментирали още за 1701 2014 или 2015 г. и някой беше споменал, че амперажът е твърде голям и би стопил проводниците на ККМ.

Ако седи на едно място да, но какво е положението ако се зарежда само когато се движи?
Не мисля, че би се получило, защото тролеите с прътите си могат да се отдалечават доста от ККМ, докато онова нещо на автобуса (което аз наричам "пантограф", а то май не е) би дерайлирало дори и половин метър да се отдалечи.

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #1438 on: 09.04.2019, 20:28:22 »
И щото не могат да направят автобус с „тиранти“ и не могат да ограничат тока, че да не „стопи жиците“... Айде, стига.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #1439 on: 09.04.2019, 21:27:41 »
Като каза това се замислих за идеята за хибриден електробус/тролейбус, който да може да се движи като тролейбус и едновременно с това да се зарежда, когато по трасето му има тролейбусна ККМ, а когато няма да се движи на батерии. Това естествено е хипотеза, предвид, че тролейбусния транспорт в общи линии е познат и разпространен само в източна Европа и Русия и производителите по-скоро биха произвели дизел/електро хибрид като 1640, но все пак.

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!