Author Topic: Горното токоснемане по МД 3  (Read 12818 times)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Горното токоснемане по МД 3
« on: 27.08.2015, 20:58:48 »
Аз не можах да разбера предимствата на метровлакове с горно токоснемане пред тези с токоснемане от контактна релса?

Основният недостатък, който аз виждам, е че ще трябва да се строят тунели с по-високи габарити, а също така и по-високи метростанции.

Единственото предимство, което ми идва наум, е че с контактна мрежа е по-безопасно за пътниците при евентуално падане на коловозите. Но това достатъчно основание ли е, за да се смени вида на токоснемането при МД3?

Питам от искрено любопитство на транспортен фен. :) (За да разсея съмненията, че се заяждам)
« Last Edit: 28.08.2015, 19:49:14 by difian »
vasko - оригиналът! :)

Online Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #1 on: 27.08.2015, 21:00:39 »
Аз не можах да разбера предимствата на метровлакове с горно токоснемане пред тези с токоснемане от контактна релса?

Основният недостатък, който аз виждам, е че ще трябва да се строят тунели с по-високи габарити, а също така и по-високи метростанции.
Това не е вярно, ако сега искат и по сегашните диаметри могат да поставят ККМ. Но не е необходимо.
И да, един от плюсовете е безопасността, други плюсове също има.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #2 on: 27.08.2015, 21:36:37 »
Това не е вярно, ако сега искат и по сегашните диаметри могат да поставят ККМ. Но не е необходимо.
Не ми се вярва. Например това няма как да стане на МС Сердика-ІІ:

(Източник на оригиналната снимка)

... и на доста други станции. Например, на МС Обеля въпросното разстояние е още по-малко (там влаковете почти "остъргват" тавана отгоре), но не успях да намеря подходяща снимка, която да го илюстрира.

други плюсове също има.
Които са... ? :)
« Last Edit: 28.08.2015, 00:57:47 by vasko »
vasko - оригиналът! :)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #3 on: 28.08.2015, 03:15:05 »
В Загреб трамваите минават под един мост, който е на 50см. от покривите им - просто пантографите слизат до долу заедно с мрежата. Такива проблеми са решими.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5868
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #4 on: 28.08.2015, 14:50:31 »
Разгледай снимки на метрото в Мадрид. Там всички линии са с горно токоснемане и мрежата е на 30-40 см. над влака.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #5 on: 28.08.2015, 15:53:21 »
Разгледай снимки на метрото в Мадрид. Там всички линии са с горно токоснемане и мрежата е на 30-40 см. над влака.
Благодаря за съвета! :)

Разгледах малко информация за метрото в Мадрид.

Най-интересното, което прочетох в Wikipedia за мадридското метро е:
Quote
Overhead power supply system

Since 1999 Metro de Madrid has used a patented system for its installations: a solid rail hung from the ceiling of the tunnels, instead of the usual copper or aluminium wire hung from overhead gantries at regular intervals. This type of overhead catenary line is rigid, making it more robust and less prone to failures. Installations outside of tunnels are rare, as they require many more support structures compared to traditional wire based overhead lines, making them more expensive to install. This system of rigid overhead power supply is also used in other metro systems.
Или с други думи - хората са там са направили добра комбинация от двата вида токоснемане като са закачили контактната релса на тавана. :fan::fan::fan:

Обаче едва ли подобно нещо ще се инсталира в София по МД3...  :/


Тези неща ме надоведоха на още един недостатък на класическата контактна мрежа - при скъсване/падане/провисване на конктактния проводник (което се случва от време на време) ще има прекъсване на движението за часове. Докато при твърдите контактни релси подобна опастност е почти нулева.  ;)
vasko - оригиналът! :)

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #6 on: 28.08.2015, 16:02:48 »
По принцип основното предимство за метро е безопасността останалите са несъществени, тъй като напрежението не е високо 900V и скоростите са далеч от 160km/h. Предимство на третата релса е дълготрайността и минималното необходимо обслужване в сравнение с контактна мрежа също минималният риск от прекъсване.  :rolleyes:
« Last Edit: 28.08.2015, 16:09:11 by V.Peichev »

Online Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #7 on: 28.08.2015, 16:12:10 »

Или с други думи - хората са там са направили добра комбинация от двата вида токоснемане като са закачили контактната релса на тавана.

Обаче едва ли подобно нещо ще се инсталира в София по МД3...

Тези неща ме надоведоха на още един недостатък на класическата контактна мрежа - при скъсване/падане/провисване на конктактния проводник (което се случва от време на време) ще има прекъсване на движението за часове. Докато при твърдите контактни релси подобна опастност е почти нулева.
Много тъпо е да сложиш 2 типа токоснемане, защото трябва да поддържаш два вида токоснематели на всички влакове. Не ги знам Мадридчани, но по-скоро имат смесени влакове едни с ККМ други с контактна релса, за това и при тях е тая комбинация. И няма да има никакъв начин да видим такава глупост в София по МД3.

Никакви недостатъци няма на ККМ, има си екипи които ще се грижат за мрежата. Грижите за мрежата и грижите за контактната релса са сходни, така че в това също няма недостатъци. А твоите навеждания на мисълта са грешни и не е лошо да по прочетеш повече за превозните средства, пък тогава да казваш какви аварии и чудесии могат да стават!

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #8 on: 28.08.2015, 16:25:35 »
Все пак третата релса няма окачване заварява се директно и съответно не се налага неговото регулиране и натягане, няма и опасност от скъсване на носещата конструкция или самия проводник. Също така релсата има голямо сечение и съответно малко съпротивление и малки загуби. Релсата и токоснемателите се нуждаят от почистване, токоснемателите и от смяна на износените накрайници.  Като цяло за метро, в което напрежението не е високо не надхвърля 900 V и не се развиват скорости над 100km/h третата релса изглежда по-удачно решение. :rolleyes:

Online Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #9 on: 28.08.2015, 16:38:55 »
Но и третата релса си има минуси, които ти тук не ги казваш. Така че, в случая е избрана ККМ, два диаметъра имаме с контактна релса, за новия диаметър, ще има нова технология.

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #10 on: 28.08.2015, 16:46:51 »
Минус е ниската електробезопасност, останалите не са съществени - в тунелите не влиза сняг нито се наводняват, напрежението няма как да се повиши сериозно за да се намалят подстанциите и загубите в контактната мрежа, скорости над 160km/h надали ще има. :)

Online Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
« Reply #11 on: 28.08.2015, 19:30:29 »
Не е само ниската електробезопасност, защото с кожуси проблема се решава и наистина не е съществен. В тунела не влиза сняг, но често се пълнят с вода. Скорости от 160 няма  и няма и да има, това е метро не ТGV. Но стига спам, това е тема за съставите по МД3, а не инфраструктурата по МД3!  ;)

« Last Edit: 28.08.2015, 20:40:21 by Petko21 »

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #12 on: 28.08.2015, 21:03:42 »
но често се пълнят с вода.
Толкова много, че да стига до контактната релса???  :eek: Шансът за такова събитие, според мен е изключително минимален.  ;)


Ако обобщим коментираното досега:

Контактна (трета) релса:
  • Предимства:
    • По-лесна за поддръжка
    • Минимални шансове за аварии (нарушения на графика на движение)
    • По-малки загуби на електрическа енергия
  • Недостатъци:
    • По-ниско ниво на безопасност (което обаче се преодолява донякъде)

Въздушно-контактна мрежа:
  • Предимства:
    • Малко по-високо ниво на безопасност
    • :hm:
  • Недостатъци:
    • По-трудна за поддръжка
    • По-скъпа поддръжка (има доста различни елементи)
    • По-голям шанс за аварии
    • По-големи загуби на електрическа енергия
    • Видимо присъствие в интериорния дизайн на метростанциите
vasko - оригиналът! :)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #13 on: 18.09.2015, 23:42:12 »
По време на "отворените врати" в Метрополитен, техният представител е разказал, че той и неговите колеги са били на мнение, че е било по-добре да се запази сегашната технология на токоснемане (по-сходни на моите доводи), но тях никой не ги бил питал. Тези решения се взимали "отгоре". :neznam: Като под "отгоре" нямал предвид ръководството на дружествето, ами - СО.
vasko - оригиналът! :)

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #14 on: 19.09.2015, 02:18:03 »
Може би са се наплашили от няколкото опити за самоубийство в метрото... Спомням си, че имаше идеи и да има врати по станциите, които да се отварят заедно с тези на влака...
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3599
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #15 on: 10.11.2015, 13:58:38 »
Така са на новите линии на Лондонското метро, и са доста успешни :)

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 711
    • View Profile
    • Email
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #16 on: 10.11.2015, 22:37:02 »
И в Париж също, линия 1 и 14. Миналата седмица RATP публикува снимка и на последната автономна мотриса, произведена за нуждите на тези линии (засега).  :D

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #17 on: 10.11.2015, 23:37:40 »
Така са на новите линии на Лондонското метро, и са доста успешни :)
Освен Jubilee от Westminster до Stratford, къде другаде има такива? Никъде не съм виждал, а съм пътувал по повече от 60% от мрежата.
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline Emperor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3599
    • View Profile
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #18 on: 11.11.2015, 01:43:42 »
Така ще се са новите имах предвид :D
Прав си за Jubilee, имах предвид, че новата Crossrail  ще е така :)

Online Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1023
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Горното токоснемане по МД 3
« Reply #19 on: 12.11.2015, 23:19:37 »
И в Париж също, линия 1 и 14.
На 14 не съм се возил, но 1 е бавна "безпилотна" линия със станции през 150 метра. Не знам дали някъде има не-автоматизирано метро с външни врати.