Author Topic: Човешки ресурси в МГТ  (Read 342571 times)

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1680 on: 30.03.2024, 21:16:07 »
Жоро, извинявам се, ако съм те засегнал!

Във всяка професия има хора, който цял живот са копнели и я работят с удоволствие, дори да не е най-доходоносната, да не е най-подходящата, да имат по-добри алтернативи - във форума има пример за такива хора дори в сферата на транспорта. Има и житейски обстоятелства, поради който човек не може да успява да реализира мечтите си, дори да има желание, талант... Може би трябваше да спомена тези случаи, за да не се стига до тази ситуация.

Писах за общия случай на необосновани претенции и приписване на извънредни качества/геройства под общ знаменател, каквато масова практика има тук (от децата, возещи се по кабините, от част от бившите и настоящите кадри в системата).

Радо даде пример с личните си "жертви", всеки един от нас може да даде пример за такива... Относно отговорностите също - Иво Атамян обича и той да превъзнася с патос и драматизъм, за колко живота отговаря един водач, колко параметъра и показателя следи, докато шофира... Но ако тръгнем да си ги мерим, в моята работа като урбанист съм отговарял и боравил с предмети/задачи от по-голям материален интерес от единия автобус, да не изреждам всички аспекти и неща, за които трябва да имам познанията, да мога да следя и да съобразявам; с калпаво и грешно планиране също мога да съсипя/застраша живота на повече от 200-те пътника в автобуса; не съм спал или съм ставал за командировки из страната по-рано от водач в МГТ; на ден съм изминавал по 1500 km, като между шофиранията съм бил на срещи, обществени обсъждания, теренни проучвания... До преди половин година и нещо бях в условия да получавам 1/3 от заплатата на водача в МГТ, работех проектите си през нощта, през деня гледах сина ми. Не издържах физически и не бях морално и професионално удовлетворен от дадени практики и смених мястото. Да съм седнал досега да се жалвам тук?

Та нека не се мерим кой, къде, какво и как. При наличието на свободен пазар на труда всеки има правото да си намира най-добрите за него условия. В крайна сметка, за моята работа се изисква минимум една магистратура + още познания и умения, професионален опит и проектантска правоспособност, а пък в автото за водачи май все още не се изисква висше дори. Аз по-лесно и бързо мога да изкарам C и D, отколкото някой да изкласи двете ми магистратури... Затова и подметнах - кой за каквото е учил.

Смятах да не продължавам да пиша по темата, но за извинението и уточнението се включих. Като цяло да се отговаря на Ялта е безсмислено. Ясно е, че той е нереализиран шофьор на такси - всичко знае, всичко може, от всичко разбира, има си тези и в друго не можеш да го убедиш... Не е добър в аргументирането на тезите си, но важното е - че за него са "правилните".


Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6228
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1681 on: 30.03.2024, 21:36:52 »
Както писах-комплексар !

на ден съм изминавал по 1500 km, като между шофиранията съм бил на срещи, обществени обсъждания, теренни проучвания

И пак си на лов за канарчета !

Спрете си просташките мнения !

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1682 on: 30.03.2024, 21:38:30 »
Жоро, извинявам се, ако съм те засегнал!


В никакъв случай, Митко!

Знам , че на много професии къртския труд не се вижда

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1683 on: 30.03.2024, 21:39:52 »
Недостигът на водачи трябва да е много сериозен, за да се работи 6/1 или 9/1
Депо Банишора е с минус 40 човека. От 11 почивки този месец се ползват 4-5. Не повече
Именно по този въпрос съм направил запитване до няколко Общински съветници - как смятат да се разреши този проблем.

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3557
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1684 on: 30.03.2024, 21:41:55 »
С командировка на 5 човека от Гара Искър..... :laugh:
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1685 on: 30.03.2024, 23:33:58 »
2 от които се намериха след рокадата с ТМ21.  :help:

Лошото е, че в общественото пространство се чуват само искания за заплати, но не заплатата е най-важното в една професия. В случая с градския транспорт имам чувството, че нищо не се прави за подобряване на условията на труд в депата и гаражите, както и на последните спирки. Не знам дали някъде има последна спирка с нормална тоалетна и стая за почивка. През последните години се ремонтираха обръщателните колела в Княжево, Хладилника, Орландовци  и вероятно още някое, което пропускам. Как пък никъде не се сетиха да направят малка постройка със стая за почивка и тоалетна. На Княжево така и не добавиха втори коловоз - кел файда от удължените почивки по ТМ5 като ватманите трябва през 5 минути да местят мотрисите.

Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1686 on: 30.03.2024, 23:49:38 »
А защо трябва трамваите да почиват, това да не е кон та да почива? Правят се нормални 30 минутни обедни почивки ватманите просто сменят трамваите. Например идва ти време за обедна почивка на Княжево, слизаш си от трамвая и го поема колега на който му е свършила почивката, ти отиваш някъде да ядеш, до тоалетна, да пиеш кафе и като ти свърши почивката сменяш друг колега и така. Ако трябва се изграждат стаи за почивки на последната спирка с тоалетна, дори кетъринг с храни и напитки.

Някак несериозно е най-големите кризи 90-те да имаше дори автобуси-кухня ( виждал съм неведнъж на последната спирка в моя квартал) а сега когато бюджета на София е 2 милиарда и половина да не може. Смешно е. Ако трябва може дори един бус, който да обикаля последните спирки и да се готви топла супа, някаква манжда. Виждал съм такива по разни събори.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2962
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1687 on: 31.03.2024, 00:03:19 »
Защото работата на ГТ в София е организирана със зачисления. Това, което си описал се практикува в метрото, както и в някои транспортни системи в Западна Европа. В Англия съм ставал свидетел на разговор между шофьори, които имат почивка по средата на смяната, след което продължават с друг автобус по друга линия. Не знам как стоят нещата със заработките, но вероятно има начин това да се направи.

Към момента мисля, че трудно ще отпаднат зачисленията, освен ако не се затегне контролът върху поддържката на возилата и своеволията на някои водачи. Предвид кризата за кадри, това не виждам как ще стане. Нека не забравяме, че е имало случаи от "Земляне" да пуснат пуснат Интуро или къс автобус по А83 или А102, защото водачът не искал да излезе с дълъг автобус, а какво остава ако трябва всеки да кара всичко.
« Last Edit: 31.03.2024, 00:33:52 by T_4 »
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1688 on: 31.03.2024, 00:30:54 »
На водачите от СА и СЕ разрешено ли им е да ползват помещенията за почивки и тоалетните за персонала на Метрополитен?

Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1689 on: 31.03.2024, 18:36:58 »
Както писах-комплексар !

на ден съм изминавал по 1500 km, като между шофиранията съм бил на срещи, обществени обсъждания, теренни проучвания

И пак си на лов за канарчета !
Цък!

Offline snaker

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1098
    • View Profile
    • DIEL TOURS
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1690 on: 01.04.2024, 00:52:28 »
На водачите от СА и СЕ разрешено ли им е да ползват помещенията за почивки и тоалетните за персонала на Метрополитен?
Мисля, че не. Макар да се водят обществен транспорт, са различни дружества и към момента със сигурност няма как да се ползват. Което не значи, че ако от СО наредят да се ползват, е невъзможно, защото все пак са общиснки дружества. СА и СЕ си ползват взаимно тоалетните да речем - Дружба-2, Западен парк, вероятно и други, за които не се сещам в момента.

Offline HST

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 386
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1691 on: 01.04.2024, 01:33:53 »
Недостигът на водачи трябва да е много сериозен, за да се работи 6/1 или 9/1
Депо Банишора е с минус 40 човека. От 11 почивки този месец се ползват 4-5. Не повече

В тб гараж Надежда сме на минус около 60 човека.
Давам 2 почивки и някоя и друга обиколка отгоре...
Има колеги, който не дават и 1 почивка има и такива, които работят и 2 смени... и утре пак, и пак, и пак...
За всеки по нещо...
Но в края на месеца си получаваме (знаем) почивките за другия месец и никой не може да ни задължи да работим почивки.
Пратиката по другите гаражи и депа днес да гледаш наряда за да разбереш дали утре си на работа или почиваш ми е абсолютно непонятна...
Не сме роби и не сме придатъци на геврека/контролера/джойстика!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1692 on: 02.04.2024, 23:41:36 »
За мен най-тъжното от всичко е, че в децата не се възпитава уважение към професиите. Каквато и да е - та ако още и към проститутките.
Няма нищо по-стойностно от това, човек да изкарва парите си с честен труд. Това в отговор защо всички искат да стават инфлуенцъри и всякакви подобни тъпотии. Може с много от вас да съм влизал в пререкания но нито тук нито където и да е другаде не съм се подигравал на човек заради това, което упражнява като професия.
Понеже темата се отклони в лични истории си спомних, когато вкъщи заявих че ще ставам машинист (респ. помощник-машинист). Последва символична изолация и мърморене, което постепенно продължава 17 години и до днес. И въпреки всички свинщини, които съм видял и от кабината на локомотива и отстрани, въпреки мизерното заплащане, закъснели заплати (3-4 месеца само на аванс), 20-часови дежурства, тричасови поччивки между 15часови смени и тнт не съжалявам за нищо и не бих си представил друга лична съдба. Имало е моменти да ми се иска да сляза в движение и да си тръгна пеша.
Та в крайна сметка - радвайте се на живота. Ако не ви харесва не мрънкайте ами действайте. И не се срамувайте от това, което сте. Искайте и изисквайте да ви уважават. И не си продавайте гъза на всяка цена разбира се. Много често човек не подозира колко много може да извоюва сам в тая система. Малко мозък и усилия никога не са излишни.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3557
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1693 on: 04.04.2024, 21:28:48 »
На водачите от СА и СЕ разрешено ли им е да ползват помещенията за почивки и тоалетните за персонала на Метрополитен?
СА и СЕ си ползват взаимно тоалетните да речем - .....Западен парк
на западен парк за автото имаше поставен бидон на началната спирка , но изчезна. А ключове за тоалетната не се дават . Всичко става с доброволни начала , някой ватман да отключи.
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline snaker

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1098
    • View Profile
    • DIEL TOURS
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1694 on: 04.04.2024, 23:35:31 »
Възможно е сега да е така, преди години, когато поставиха будката съм сигурен, че се ползваше и от автото. Друга тоалетна, която се делеше поне допреди 4-5 години, беше тази на колелото на Гоце Делчев.

Offline marina

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 69
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1695 on: 05.04.2024, 10:32:13 »
Всъщност има какво да се направи-
решение чрез финансови/материални стимули или други придобивки като намалено работно време и т.н.
които правят професията по-привлекателна и следователно повече хора биха се навили за нея.
Откровено те питам - може ли да се направи нещо, че трудните (но важни за обществото) професии да станат по-привлекателни от модерните - инфлуенсъри, брокери, бизнесмени и т.н. В т.нар. социални мрежи е пълно с "млад меринджей", които разказват как никога няма да работят от 8 до 5 часа и как правят по десетки хиляди левове на месец от инфлуенсърство и други подобни. И на всичкото отгоре дават съвети как и другите да го правят. И подрастващите се влияят. Как може да се конкурираш с това?


Не е баш така, защото ако имаш голям мерак отначало и работната среда, условията на труд и заплащането са добри, тогава ще работиш с кеф и ще си доволен дълги години.
Във всяка професия има хора, който цял живот са копнели и я работят с удоволствие, дори да не е най-доходоносната, да не е най-подходящата, да имат по-добри алтернативи
Много е подходящо, че повдигнахте въпроса за мерака/копнежа. Как един човек придобива въпросния мерак/копнеж? Ражда се с него? Или го придобива в детско-юношеските години докато трупа впечатления от средата си? Ако е второто, то със сигурност обществото (държавата) има какво да направи по въпроса.

Пазарът на труда обаче (вече) е свободен, така че нещата повече или по-малко се саморегулират.
А някой задал ли е въпроса дали това е добро нещо? Проблемът с липсващи кадри за важни професии се наблюдава в целия свят. Може ли да очакваме, че ще се разреши със саморегулация?

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7002
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1696 on: 05.04.2024, 11:48:29 »
А ключове за тоалетната не се дават . Всичко става с доброволни начала , някой ватман да отключи.

А просто да се сложи чип на ключалката? Или да се отваря с код?  :neznam:

Две тоалетни значи в цяла София са споделени от колко общо? Някой има ли представа колко са общо служебните тоалетни и колко от тях са с течаща вода?

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1697 on: 05.04.2024, 17:24:55 »
А някой задал ли е въпроса дали това е добро нещо?
Нещото е такова, каквото е. Дали е добро или зло, в случая няма никакво значение.
Откровено те питам - може ли да се направи нещо, че трудните (но важни за обществото) професии да станат по-привлекателни от модерните - инфлуенсъри, брокери, бизнесмени и т.н.
Не може всички да са инфлуенсъри и брокери. Някои са такива, защото им се отдава или имат условия и дадености да са такива. Останалите или бачкат, или остават на улицата. Почти всяка продавачка в магазин за дрехи се смята за бъдещ модел, ама до тогава ще продава дрехи.
А привличането на хора за водачи на ГТ е лесно - повече пари, повече социални придобивки и по-малко работа. Аз като машинист, работех на 6-часов работен ден по свое желание. Ако взимах толкова пари, колкото колегите на нормален 8-часов работен ден, нямаше да ме навият за сегашната ми работа, нищо че е много по-добре платена.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2271
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1698 on: 05.04.2024, 22:10:29 »
Той живота и пазара сам регулира всичко. Винаги да си инфлуенсър ще е по желана професия от ватман, обаче няма как всички да са инфлуенсъри и по естествен начин някой се примирява с ватманската професия за да не умре от глад.

Offline marina

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 69
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #1699 on: 09.04.2024, 20:19:33 »
Не може всички да са инфлуенсъри и брокери. Някои са такива, защото им се отдава или имат условия и дадености да са такива. Останалите или бачкат, или остават на улицата. Почти всяка продавачка в магазин за дрехи се смята за бъдещ модел, ама до тогава ще продава дрехи.

Той живота и пазара сам регулира всичко. Винаги да си инфлуенсър ще е по желана професия от ватман, обаче няма как всички да са инфлуенсъри и по естествен начин някой се примирява с ватманската професия за да не умре от глад.
Ако е така, тогава защо в целия т.нар. западен, модерен свят (за да не  кажете, че проблемите са само в България) все повече се вижда недостиг на медицински специалисти; инженери; професии, които изискват повече физически труд и т.н.?

Веднага мога да отговоря. Защото това, което казвате, не работи по начина, по който си мислите. Вярно е, че не всеки може да бъде инфлуенсър, брокер  и т.н. И това всъщност е голяма житейска трагедия за тези хора, но това е друг въпрос, който обяснява защо в днешно време има толкова много депресии и други психологични и психични патологии, а преди за тях само се учеше в медицинските учебни заведения. Почти всеки неуспял инфлуенсър, брокер, инвеститор и т.н. се захваща с ниско квалифициран труд - продавач-консултант, сервитьор, куриер, разносвач на храна, складаждия и други. И продължава с фантазиите си, че ще се бори да стане инфлуенсър, брокер и т.н., защото ще си мисли, че просто сега не му е провървяло; в бъдеще ще стане и т.н. И така цял тъжен живот. Единици ще са тези, които ще осъзнаят, че може би трябва да пробват нещо друго.

Но дори и тези които пробват нещо друго, няма да се насочат към медицината, инженерните науки, педагогиката и дружи важни професии, защото квалификацията за тези професии отнема много време и други ресурси. А въпросните вече са напреднали в житейския си път и по всяка вероятност не могат да отделят това време и ресурси. Тук дори може да добавим и професиите на автобусния и тролейбусния водач, които изискват години за придобиване на необходимата квалификация (докато преминеш през различните категории). Сега ще кажете, че за трамваен ватман не е толкова много време, което е вярно. Но пък аз не съм съгласна с това, че е редно само с категория В да можеш да изкараш такава за трамвай. Според мен трябва D или поне минимум С.

Продавачката, която иска да стане модел, цял живот ще се блъска да го направи. Ще дава луди пари за курсове, модни агенции и т.н. И цял живот ще си е продавачка.

Ето така веднага развенчаваме мита, че чрез саморегулация на пазара може да има достатъчно лекари, преподаватели, инженери и други важни професии. Трябва да се направи нещо по такъв начин, че да се повлиява на децата още на ниво детска градина, за да може да им се изгради онзи мерак/копнеш, за който говорихме по-рано. И те да си вървят по пътя и да си изкарат образованието за важна професия, когато му е времето. Да си получат занаят за цял живот и спокойно да си го живеят този живот.