Здравейте, форумци.
В главата ми се върти една идея от известно време (освен това ми се въртят и винарки, ама това не е за този форум) за един мащабен инвестиционен проект в София. Ще изхвърля мозъчната си полюция тук, въпреки че е ... направо неосъществима. Ама нали затова е форума - да си мечтаем, пък каквото стане - стане.
На мястото на Пазар Красно Село (общински терен) и цялото каре Борис 3, Гоце Делчев, княгиня Клементина и Дебър, да се съборят всички постройки и да се построи нова многофункционална сграда. Подземните етажи на този обект могат да се използват като буферен паркинг. Приземното ниво - автобусен терминал за градски-междуградски линии + трамвайно колело с възможност за обръщане и от центъра и от Княжево. Задължително - безконфликтна, широка, подземна връзка на новия терминал с метрото. Надземните нива - търговски център с фермерски пазар, офисни площи...
Ако теренът не е достатъчен за осъществяването на такъв грандиозен проект със заменки да се придобият терените по Борис 3 между ул. Дечко Йорданов и Дебър, както и сградата на ДСК и бараките до тоалетните и сегашния паркинг на пазара. Друг вариант - разширение в карето между Дебър, княгиня Клементина и Хубча.
Заменките може да бъдат осъществени за сметка на терени в завода на Трамкар, чиято дейност да се пренесе изцяло в депото в Красна поляна. Така поддръжката и на теснолинейните и на широките трамвайни мотриси ще може да се осъществява без необходимост от транспортиране между завода и депото.
Какви биха били бонусите от проекта?
- много добра обвързаност между транспортните средства (метро/трамвай/автобус/автомобил)
- утилизация на съществуващи общински терени и увеличение на тяхната себестойност благодарение на вече изградените метро връзки и булеварди
- създаване на малки градски център
- гарантирана връзка между трамваите по Борис и метрото при ремонт на трамвайната инфраструктура между Красно Село и пл. Македония
Знам че това е голяма утопия, но ви предизвиквам да се замислите за:
- как е осъществена в момента връзката метро - наземен транспорт в района в момента?
- колко са широки тротоарите, изходите на метрото и съответстват ли те на очаквания пътникопоток?
- как се използва един от най-ценните общински терени в София (този на пазара Красно Село) и какви приходи носи?
- какво е бъдещето на Трамкар като завод точно на това място?
- как трябва да изглеждат в бъдеще центровете на кварталите в София - да вонят на разлагащи се зеленчуци и развалена риба, или да са приветливи и да носят пари на общината?
Задавайки си именно тези въпроси, стигнах до заключението за необходимостта от един такъв проект. Целта не е просто поредната грандоманска изгъзица да се лепне на лицето на града, а да се създаде нещо, улесняващо гражданите, да се създаде среда подтикваща хората да ползват метро и градски транспорт. Да се използва вече съществуващ център на район и да се облагороди.
Разбира се този евентуален подход в бъдеще трябва да бъде разширен и към другите градски тържища с достъп до метрото.
Вметка: тази идея ми стои написана на пощата от повече от половин година и все не се престрашавам да я пусна. Знам колко апетитно би звучала такава идея за някой “наш“ “инвеститор“.