Author Topic: Нов многофункционален транспортен терминал с търговски център в Красно Село  (Read 2498 times)

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Здравейте, форумци.

В главата ми се върти една идея от известно време (освен това ми се въртят и винарки, ама това не е за този форум) за един мащабен инвестиционен проект в София. Ще изхвърля мозъчната си полюция тук, въпреки че е ... направо неосъществима. Ама нали затова е форума - да си мечтаем, пък каквото стане - стане.

На мястото на Пазар Красно Село (общински терен) и цялото каре Борис 3, Гоце Делчев, княгиня Клементина и Дебър, да се съборят всички постройки и да се построи нова многофункционална сграда. Подземните етажи на този обект могат да се използват като буферен паркинг. Приземното ниво - автобусен терминал за градски-междуградски линии + трамвайно колело с възможност за обръщане и от центъра и от Княжево. Задължително - безконфликтна, широка, подземна връзка на новия терминал с метрото. Надземните нива - търговски център с фермерски пазар, офисни площи...

Ако теренът не е достатъчен за осъществяването на такъв грандиозен проект със заменки да се придобият терените по Борис 3 между ул. Дечко Йорданов и Дебър, както и сградата на ДСК и бараките до тоалетните и сегашния паркинг на пазара. Друг вариант - разширение в карето между Дебър, княгиня Клементина и Хубча.

Заменките може да бъдат осъществени за сметка на терени в завода на Трамкар, чиято дейност да се пренесе изцяло в депото в Красна поляна. Така поддръжката и на теснолинейните и на широките трамвайни мотриси ще може да се осъществява без необходимост от транспортиране между завода и депото.

Какви биха били бонусите от проекта?
- много добра обвързаност между транспортните средства (метро/трамвай/автобус/автомобил)
- утилизация на съществуващи общински терени и увеличение на тяхната себестойност благодарение на вече изградените метро връзки и булеварди
- създаване на малки градски център
- гарантирана връзка между трамваите по Борис и метрото при ремонт на трамвайната инфраструктура между Красно Село и пл. Македония

Знам че това е голяма утопия, но ви предизвиквам да се замислите за:
- как е осъществена в момента връзката метро - наземен транспорт в района в момента?
- колко са широки тротоарите, изходите на метрото и съответстват ли те на очаквания пътникопоток?
- как се използва един от най-ценните общински терени в София (този на пазара Красно Село) и какви приходи носи?
- какво е бъдещето на Трамкар като завод точно на това място?
- как трябва да изглеждат в бъдеще центровете на кварталите в София - да вонят на разлагащи се зеленчуци и развалена риба, или да са приветливи и да носят пари на общината?
Задавайки си именно тези въпроси, стигнах до заключението за необходимостта от един такъв проект. Целта не е просто поредната грандоманска изгъзица да се лепне на лицето на града, а да се създаде нещо, улесняващо гражданите, да се създаде среда подтикваща хората да ползват метро и градски транспорт. Да се използва вече съществуващ център на район и да се облагороди.

Разбира се този евентуален подход в бъдеще трябва да бъде разширен и към другите градски тържища с достъп до метрото.

Вметка: тази идея ми стои написана на пощата от повече от половин година и все не се престрашавам да я пусна. Знам колко апетитно би звучала такава идея за някой “наш“ “инвеститор“.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Идеята ти е много добра, но не я виждам осъществена в близките 20-30 години. Евентуално затруднение може да създаде наличието на река отдолу и нейното изместване.
Иначе е крещяща необходимостта от такива терминали, които да съчетават всички видове транспорт. Те трябва да са по периферията на метрорадиусите. Такива терминали са необходими на МС Искърско шосе (съчетание на автогара, жп. гара, трамвай, метро, градски автобуси), МС Бизнес парк, МС Горна баня, МС Модерно предградие, МС Автостанция Изток.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Много добра идея. Само не ми харесва частта със заменките на имоти в Трамкар. Ако над автостанцията и трамвайното колело се направи като мол, може с парите от наемите да се поддържа трамвайното колело и автобусния терминал.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Много добра идея. Само не ми харесва частта със заменките на имоти в Трамкар. Ако над автостанцията и трамвайното колело се направи като мол, може с парите от наемите да се поддържа трамвайното колело и автобусния терминал.

Заменките не са заради поддръжката. Те са защото:
- сградите намиращи се директно на локалното на булеварда са частни и собствениците трябва да бъдат обезщетени
- територията на Трамкар е най-близката общинска територия
- терминалът с мола да останат или изключително общинска собственост или публично-частно партньорство с дългосрочни наемни взаимоотношения.

Проблемът при осъществяването на целият план ще си остане корупцията - и при строителство, и при заменки, и при отдаване под наем, и при управление. Точно корупцията е нещото, заради което не бих искал такъв проект за бъде започван, защото ще бъде опорочен.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Такива терминали са необходими на МС Искърско шосе (съчетание на автогара, жп. гара, трамвай, метро, градски автобуси), МС Бизнес парк, МС Горна баня, МС Модерно предградие, МС Автостанция Изток.

По-скоро бих обозначил станции, централни за съответните квартали: МС Люлин или Западен Парк, МС Г.М.Димитров, МС А.Т.Балан, както и някои от посочените от теб. В момента до тази концепция се доближава най-много МС Витоша, въпреки че там функционалността не е координирана, а е разпиляна.

При терминал на ГМ-то има място и за възстановяване на трамвая по Св Климент Охридски. Но да не се отклоняваме много от темата. Ако развием концепцията за един такъв квартален център, другите биха последвали. Визията е повече за фокус на довозващ транспорт, отколкото за междуградски.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт