Министър Мутафчиев: „Метрото е една динамична инфраструктура, която непрекъснато ще се изгражда и ще се разширява”
Петър Мутафчиев, министър на транспорта в интервю за Икономическите новини на Re:TV
23.03.2009 г., 20.30ч.
Водещ: Общо 240 милиона лева ще струва вторият лъч на метрото. Днес кметът на София Бойко Борисов и министърът на транспорта Петър Мутафчиев прерязаха лентата за изграждането на тунела от разширението в участъка НДК - бул. „Черни връх". Срокът изграждането на проекта е три години, обяви ръководителят на проекта инж. Боян Делчев. В същото време Министерството на транспорта планира за тази година стартирането на десет инфраструктурни проекта, за които е предвидено съфинансиране по ОП „Транспорт" на стойност 1 милиард евро. Какви инвестиции ще бъдат направени в сектора, като една от основните антикризисни мерки на правителството - сега ще разговаряме с министъра на транспорта Петър Мутафчиев. Добър вечер.
Петър Мутафчиев: Добър вечер.
Водещ: Да започнем с новината от днес - вторият лъч на метрото. Кметът Бойко Борисов каза, че в момента се разработва вариант вторият диаметър на метрото да се свърже със „Студентски град". Имал и планове за разширяване към Банкя. Обсъждахте ли ги тези варианти? Те не са заложени май в проекта, първоначалния?
Петър Мутафчиев: Мога да кажа, че метрото е една динамична инфраструктура, която непрекъснато ще се изгражда и ще се разширява, и то е с цел да има наистина един качествен транспорт в столицата и да се справим с големите проблеми, които касаят най-вече задръстванията и трудното предвижване в градската среда. Да, ние коментирахме, това беше един въпрос към директора на метрополитена - по какъв начин ще се свърже „Студентски град". Там, знаете, че живеят 25 хиляди студенти, които непрекъснато се предвижват към висшите учебни заведения. Това, което бяхме информирани, е, че се подготвя такъв вариант, където точно този лъч, на който днес дадохме старт на строителството, а не само начало на проекта, трябва да бъде свързан със „Студентски град". Информираха ни също, че се предвижда и с трамвая от „Дървеница" също да има връзка с метрото, което ще създаде добри транспортни условия на студентите.
Водещ: Тази динамика в проекта е добра, само че тя сигурно е свързана и с повече средства, и с някакво оскъпяване.
Петър Мутафчиев: Разбира се, затова и ние като държава обърнахме сериозно внимание на метрото в София. Знаете, че доста мотивирано успяхме да защитим позицията си да бъдат отпуснати средства по ОП „Транспорт" от структурните фондове за изграждането на метрото. 185 милиона евро са предвидени за изграждането на метрото. Останалите до 147 е по-точно сумата, за която трябва да бъдат изградени, тези допълнителни участъци... и вторият лъч се осигуряват като се кредитира общината. И аз се надявам наистина, че с вече представения проект в ЕК, до 2012 година ще имаме готово метро. Но още нещо да ви кажа, което днес допълнително разгледахме - това е третият лъч, който също трябва 2010 година да започне неговото строителство. Той в по-голямата си част ще бъде открит тип, тоест трамваен тип метро, а само в един малък участък в централната част също ще бъде по тунелния принцип.
Водещ: Сега, имате идея, която е доста интересна - да се свържат метро транспортът и железопътния транспорт. Реалистична ли е обаче тази идея и как може да се постигне?
Петър Мутафчиев: След като железопътният транспорт, и по-точно инфраструктурата на железниците, преминава през града, това е една добра възможност именно крайградското движение чрез железниците да се свърже с градския транспорт. Вие знаете нашата идея, най-вече връзките с Перник. Там подновихме мотрисните влакове, за да създадем по-добри условия. Инвестирахме близо осем милиона, за да подновим пътя и да съкратим времето за пътуване. Това е именно с цел да бъде по-привлекателен железопътният транспорт и по този начин да избегнем задръстванията с автомобили. Знаете какво става в „Княжево". Затова и предвидихме изграждането на железопътна спирка, която да е близо до спирка „Вардар" на метрото, което дава възможност за една добра връзка между метрото и железниците. И се надявам наистина, че конфликтите, които възникват там с гражданите, ще бъдат преодолени, така че да си свършим работата докрай.
Другата част от статията е за други инфраструктурни обекти !