Което разбира се не означава че не трябва да имаме влакове за Гърция. Дори напротив, доста популярна дестинация е за Българите лятото и 2-3 влака биха били много ползвани според мен. Като бяха пуснали влаковете за Солун с новите гръцки вагони по едно време бяха станали толкова силни и популярни че нямаше места за тях.
То че доста българи са в Гърция през лятото, е ясно. Но че жп превоз не ги устройва, е още по-ясно. В Солун от гарата до автогарата КТЕЛ Халкидики имаш преход с автобус през 1 час и отскоро - с метро+автобус. Освен това на Халкидики обикновено се обикаля по различни усамотени плажове, което без кола няма как да стане. До Аспровалта и наоколо е още по-далеч, до Кавала изобщо няма влак (има само по картинки за светлото бъдеще), още повече до остров Тасос. Единствено около Олимпийската Ривиера може да се измисли жп достъп. Влак до Солун (а и до Атина) е удобен само за бизнес пътувания, то и гърците го използват само да се отбият през уикенда до Сандански.
Горе долу сходно е положението по нашето южно Черноморие, но там автогарата и гарата в Бургас са близо, а времето за пристигане до Созопол, Приморско и Слънчака - по-малко.
Иначе Гърция влиза в ЕС даром, без да изпълнява абсолютно никакви критерии и изисквания, като много бедна и изостанала икономически държава. Сетне се замогна през 80те с хрантутене и кражби на еврофондове...
През 1981 Гърция и Португалия влизат 100% даром, а Испания - 80%. Такива са били времената. Политическо е решението да се включат не само високоразвити икономики. Политически по-нататък за решенията и за Прибалтийските републики, и за България и Румъния, пък даже за Вишеградската тройка - Полша, Чехия, Словакия и Унгария: колкото и да са били развити, не са сравними с Австрия примерно.
Колкото за усвояването на еврофондовете от Гърция - в материала, цитиран от Чезаре, се дава сериозно число. А какво е нашето усвояване, особено напоследък? Какво стана с фондовете за нови влакове? Могат 10 пъти да ходят на избори с един и същ резултат, а не могат да отделят месец-два и да изработят изискуемите закони. При толкова слаби изисквания - закони на хартия, а не в действие, даже и това не могат да направят. И затова ли ни са виновни гърците, та трябва в тяхното канче да гледаме, а не в нашето? Ами да видим в тяхното канче и позитивното - избирателната им система е такава, че да не се ходи през 3 месеца на избори. Имат 1 (един) депутат турчин, пък турско малцинство има. И държавните интереси - отношението към (Северна) Македония, Турция, въоръжаването, преговорите с външните кредитори, с доставчиците на газ са едни и същи - и за дясната Нова Демокрация, и за крайнолявата Сириза. Ама те са първата демокрация на света - кой ще им каже нещо!
По темата за международните влакове в Гърция. Организацията на икономиката им не предполага наличие на високоскоростна мрежа. Те са малка държава, а голяма част от доходите им идват от островите, докъдето няма как да стигат TGV-та. Всъщност на континента туризмът е развит само в Северна Гърция с таргет - балканските комшии. Връзка със западноевропейската скоростна жп мрежа може да имат само през Игуменица или Патра, но там трябват сериозни инвестиции не само в жп мрежа, а и в специализирани жп фериботи. И пак смисълът е спорен. Какво ще прави западняшкият турист, като се изсипе на гара Игуменица или Пирея? Нали нататък му трябва ферибот до острови в Йонийско или Егейско море?
По-скоро биха били интересни товарни превози от пристанище Солун и евентуално Александруполис.