Author Topic: История на маршрутната мрежа и превозните средства  (Read 123672 times)

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 614
    • View Profile
Направо ми текат лигите да видя на тая голяма табела 22 ЖП гара или 9 Ривиера :blush2: :bounce:

Много ме е яд, че повечето трошки втора и трета ръка нямаха работещи табла.
Навремето имаше един Мартин, който много харесваше 1622 и 8207 на ГТ, основно заради това. Дори и същите да не бяха кой знае колко добри превозни средства.
В Транстриумф беше доста зле с "праисторическите", с много малки изключения. Често ролките бяха махани, ел. табла - изключени.
И все пак, имам няколко интересни находки и от тях времена.
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 74
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Еха, 4865 :bounce:
Той ми е любимият съчленен Меркавим, най вече заради хубавия вид, в който беше. Не го знам как е бил като машина, но поне на вид го издокарваше.
Заедно с 4859 (по- късно 1745), бяха най- запазените Меркавими според мен.
4284 се вижда оригиналната боя, с която е бил в Израел. Лично аз тази боя я намирам за много грозна.
Относно Фленсбургските- 1622, от Фленсбургското трио, беше по- изправният и хубав рейс. Добра кутия и двигател имаше (външният вид не е за коментиране иначе)
8207 беше пълен таралясник, който се движеше на магия. В последните си дни помня, че беше закотвен на 32, защото на друга линия ако беше отишъл, щеше да издъхне.
« Last Edit: 17.11.2024, 21:03:04 by Анонимен0405 »
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline yoroto

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile
А в тия години сигурно всички Меркавими са се движили от съчленените.

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 74
  • В8701НХ :)
    • View Profile
 2012 мисля че спират 1-2, но не се сещам кои са в момента.
« Last Edit: 17.11.2024, 21:54:41 by Анонимен0405 »
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 614
    • View Profile
Еха, 4865 :bounce:
Той ми е любимият съчленен Меркавим, най вече заради хубавия вид, в който беше. Не го знам как е бил като машина, но поне на вид го издокарваше.
Заедно с 4859 (по- късно 1745), бяха най- запазените Меркавими според мен.
4284 се вижда оригиналната боя, с която е бил в Израел. Лично аз тази боя я намирам за много грозна.
Относно Фленсбургските- 1622, от Фленсбургското трио, беше по- изправният и хубав рейс. Добра кутия и двигател имаше (външният вид не е за коментиране иначе)
8207 беше пълен таралясник, който се движеше на магия. В последните си дни помня, че беше закотвен на 32, защото на друга линия ако беше отишъл, щеше да издъхне.

Да, съвсем умишлено избрах 4284 - той беше единственият, който успяхме да видим в движение без да е пребоядисан, защото започна с реклама на Orchid Gardens. Подобна имаше 5841.
Ливреята ми харесва, но боята си беше зле, да. Те после и него, а и съчленените ги бяха боядисали с цвят "слонова кост" - нито сиво, нито бяло, едно никакво.
4279 например също беше започнал с реклама на aluplast, после му скриха срамотиите с бяла боя, но отгоре си остана старата мизерия от Израел. Питайте Димитър Койчев, той може да си спомни (сега кара Соларис, мисля 8676).
4865 беше с червените пръдливи седалки, 4859 много повече го харесвах.
4284 беше пък най-хубавият от късите, въпреки този външен вид.
8207 беше хубав в първите му години! Не забравяйте, че е във Варна от 2004-та. Но 8206 се оказа много по-корав, жалко, че го изтървах през 2022 да пътувам с него за последно. За 1622 и 1624 - в първите им дни салоните им бяха дори "ароматни" или поне тапицерията на седалките беше някаква мека, свежа, подобна на пъзел, беше приятно да се пътува с тях. Сега сигурно са пародия на себе си, не съм пътувал от много отдавна с който и да е от тях, сигурно има 10-тина години. А като се връщам във Варна, обикновено нямам никакво време да ги дебна и специално да търся да пътувам.
Умишлено избрах и Меркавими, обслужващи графиците.

А в тия години сигурно всички Меркавими са се движили от съчленените.

Да, тези снимки са от 2008-2009.
КТ и РА пристигнаха съответно през 2007, мисля и 2008.

Голяма част от тях замениха по-античните трошки - O305/G/Heuliez и Волвата, някои от които съвсем малко издържаха.
Един от най-малко движилите се автобуси беше 9515. На практика не можах да пътувам само с него.

Двата DAF-а бяха изключително интересни. 1744 имаше едни квадрати, имам и негови снимки.
2067 тук е пребоядисан, но преди това и той имаше същите квадрати, бяха от Брабант ако не се лъжа. На Волвата от Амстердам има страшно много снимки, а особено интересен беше казусът с 9063, бидейки сглобен от два различни автобуса - предницата от един, задницата от друг.

Както сте видели от предишни мои снимки, антиките бяха за спешен брак и в доста лош външен вид.
Но преди да станат такива, те бяха класиките на Транстриумф във времена с много по-малко коли и градът беше с доста по-спокоен вид. Но все така с лоши пътища и инфраструктура.

И исках да допълня нещо важно за O307, което изпуснах миналият път. Много интересна беше разликата, че между първата и втората врата при тях имаше 4 прозореца, а не 3, както при O305. Това беше и основната разлика. Крилата бяха като че ли по-малки, но външноотваряеми врати. Долу-горе на същият принцип бяха и SU240H.
Днес ако имаше читав, запазен, жив O307, бих си платил една добра сума само за да пътувам с такъв.  :devil:
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Mammoth

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3529
  • ČKD
    • View Profile
Благодаря Тишо за снимките!

Снимката на 4865 е от най-добрите му години, за съжаление в края си беше доста зле. Двигателя му беше много издухан и гореше масло, накрая го спряха защото издъхна някъде по 409, беше ми един от любимите. Колкото до оригиналната им боя, винаги съм ги намирал за изключително симпатични с това сиво петно отпред, жалко че на линия почти не се е появявал в този вид Меркавим, с изключението на 4284.

Колкото до Фленсбургските Мерцедеси, 8207 ако не беше спирането на тролеите за няколко месеца през 2016 (май тогава беше), щеше много преди сега да е заминал брак. Той заедно с 1632, 8206 и Неоплана 8208 бяха разграбени и не се бяха движили от поне 1-2 години. Когато се наложи да ги изкарат изкараха първо 8207 и 8206, а след това се опитаха да изкарат и 8208. За мое огромно съжаление имах удоволствието да се повозя на последния... нямаше такава трагедия. Вибрираше като МАН НГ272 (извинявай Тишо :angel:), и грам не вървеше, караше го бившия титуляр на 321. Няколко дена след като го изкараха го спряха и изпратиха на скрап. :crazy:

За 1622 и 1624 - едно време бяха доста добри машини, 1624 беше разграбен дълго време без врати в гаража. Винаги ми бил по-симпатичен защото целия беше бял, но беше в доста лошо състояние когато го възстановиха (някъде около 2016г). Малко след това и на двата започнаха да им вият диференциалите, спомням си че на 1622 го бяха оправили, но на 1624 това лято като си дойдох във Варна си беше все толкова музикален. :crazy: Бяха доста добри машини, жалко какво ги застигна, но всяко нещо си има време и край, така че. :)
« Last Edit: 17.11.2024, 23:32:31 by Mammoth »

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 614
    • View Profile
Благодаря Тишо за снимките!

Снимката на 4865 е от най-добрите му години, за съжаление в края си беше доста зле. Двигателя му беше много издухан и гореше масло, накрая го спряха защото издъхна някъде по 409, беше ми един от любимите. Колкото до оригиналната им боя, винаги съм ги намирал за изключително симпатични с това сиво петно отпред, жалко че на линия почти не се е появявал в този вид Меркавим, с изключението на 4284.

Колкото до Фленсбургските Мерцедеси, 8207 ако не беше спирането на тролеите за няколко месеца през 2016 (май тогава беше), щеше много преди сега да е заминал брак. Той заедно с 1632, 8206 и Неоплана 8208 бяха разграбени и не се бяха движили от поне 1-2 години. Когато се наложи да ги изкарат изкараха първо 8207 и 8206, а след това се опитаха да изкарат и 8208. За мое огромно съжаление имах удоволствието да се повозя на последния... нямаше такава трагедия. Вибрираше като МАН НГ272 (извинявай Тишо :angel:), и грам не вървеше, караше го бившия титуляр на 321. Няколко дена след като го изкараха го спряха и изпратиха на скрап. :crazy:

За 1622 и 1624 - едно време бяха доста добри машини, 1624 беше разграбен дълго време без врати в гаража. Винаги ми бил по-симпатичен защото целия беше бял, но беше в доста лошо състояние когато го възстановиха (някъде около 2016г). Малко след това и на двата започнаха да им вият диференциалите, спомням си че на 1622 го бяха оправили, но на 1624 това лято като си дойдох във Варна си беше все толкова музикален. :crazy: Бяха доста добри машини, жалко какво ги застигна, но всяко нещо си има време и край, така че. :)

Нали знаеш, че Неоплан и МАН дълги години са били едно и също нещо?  ;)

Като кажеш 8208 - аз ги знам тези, пътувал съм с тях, бяха 4 в партидата с Мерцедесите, но съвсем нормално да се скапят. Споменавал съм вече, че във Варна търговията с части за МАН беше тегава и далеч не само за Транстриумфските.

Делтакарският 7959 се движи изключително малко в началото след покупката, после едва го оправиха, върнаха го, когато 409 беше споделена с Делтакар и после бързо увяхна и той.
А беше хубав! С тапицирани пейки, много по-интересен от дрезденските и саксонските (CVAG Chemnitz). Че и от мюнхенските.

Не се учудвам иначе за (д)еволюцията на фленсбургските.
И все пак, като прясно дошъл във Варна, 8207 е бил на 11-12 години примерно. Тези машини като по-новички не бяха толкова лоши.
За сравнение, ако си спомняте 405N на Транстриумф - 0478 беше хубав самолет, а другите 2 - 0479 и 0480 бяха ужасни!
Защото 0479 и 0480 бяха дошли на 17 години и не от провинциален град, а от столицата... с тежък тормоз зад гърба си.
Бременските - 6863 и 6864 също бяха много зле, първият даже беше горял веднъж.
Ноооо....... винаги "по-добри" от "гадните" НЛ202 с виещите кутии, дори и онези да бяха първите нископодови в града.  :rolleyes:

Като се замислите: днес единствените високоподови автобуси са на Ченсфилд и O345/G, които са останали и се броят на пръстите на едната ми ръка.

Само преди 20 години сме имали само 4 нископодови автобуса - 5790, 5791, 5794 и 5994.
Вижте за какво развитие става въпрос.

2002-ра Транстриумф купуват НЛ202 от Цюрих.
Единственият друг "нископодов" автобус по него време е КЕНТА-та на Девня Травел с нископодовата първа врата.
Преди това навярно са били купени Досевите, още по-назад във времето "антиките" - АТ, СВ, СС, СК, СМ или по-рано, пререгистрирани през 2001-2002.

2003-та Транстриумф купуват моята страст - MAN SG280H от Лозана. ГТ купува Рената Р312 от Париж (страхотни автобуси, на които никой тук не им е отдал нужното уважение!)

2004-та, Транстриумф купуват (и/или пререгистрират Ветерите), купуват O405G от Хамбург (4914, 4916, 5476) и 4915 от Швайц/бонус. После старите на Транстриумф SU240H и 6718 се пререгистрират или закупуват. Купуват се 2-та O405N от Бремен. ГТ купуват 8203-8208.
Делтакар купуват O405 от INVG Инголщадт и други градове, включително O405 с ръчка.
Към този момент имат 3889 - MAN SU/SL200, 2 Икаруса - единият триврат и няколко O305 в движение!

2005-та Транстриумф купуват 6086 и 6089. После купуват двуетажната Сетра и трите O405 - 1602-1604.
Травел купуват "VAG-овете" от Нюрнберг + 2058 и зеленият, менкан от частници 1869.
Появява се Аксаковският кмет с Дюселдорфските Неоплани с външни врати.

2006-та Транстриумф купуват трошките O405N КК + най-хубавите Меркавими, 9986 и Волвата.
И първите автобуси с климатик! До тогава само сауни лятно време.
Някъде тук през лятото на 2006-та, Коско биват изгонени в една юнска или юлска събота като "мръсни кучета" от 148 и 15.
Транстриумф и ГТ Варна поравно си делят двете линии.

2007-ма Транстриумф купуват дрезденско-саксонските, двуетажните, мидитата и микробусите. Еггед се включва в сделката с Варна и Русе и ни пробутват боклуците КТ и РА (не съм съгласен, че тези автобуси бяха "хубави" на фона на който и да е от КК, първата партида от 2006-та, предвид че бяха 1998-ма и 5116 - 1999-та). ГТ купува Кийлските + Фленсбургските + мешаната скара от солота от Мюнхен и други градове.
Делтакар купуват 7959.
Аксаковският кмет купува съчленените Неоплани.

2008-ма Транстриумф почват да бракуват антиките, които както виждате бавно и постепенно сменят пейзажа. При ГТ се появява чешкото чудо Тедом.
След като Транстриумф дават под наем автобуси на Златни пясъци - Травел, после купуват фирмата. През февруари 2009, 1872 излиза на 10 с травелски лепенки и става смесено - едни возила на Травел с Транстриумфски лепенки и обратното.
Юри/Николай - другите подизпълнители/частници на Транстриумф биват изгонени от 10 и пренасочени към други линии - 7, освен 27/28. Временно 8644, 0067 и 5988 обслужват 409.

2009-та Транстриумф тестват СОР и Ирисбус. Някъде по това време тече прецакването на Делтакар.
Волвата почват да издъхват и се появяват: 0356, 0357 РМ, 8196, 8197, 8198 РК. И после са онези - 0374, 0375, 0376 РН.
51 (пенсионер-едно) се прехвърля от Транстриумф на ГТ.
Аксаковският кмет купува Метановите GN/GN2.

2010-та/2011-та Транстриумф купуват Ивеко Ирисбус (малко ми е мъгла кога точно).
По същото време, мисля още 2010-та, Аксаковският кмет се отказва от договора с Транстриумф и прехвърля метановите автобуси на Транстриумф, които влизат в градска употреба.

И от там нататък, повечето фенове, най-вече по-младите знаят какво се случва.  :D

На целият този фон, от исторически план най-героични според мен са O345/G, които издържат 24-25 години по варненските линии и улици.
Икарус 280 и Чавдар 11Г5 изкуствено, конюнктурно и политически се поддържат до около 29-30 години.

От нископодовите, безспорно O405N1/N2/GN1/GN2 на ГТ Варна - 16 години са големите герои.
Предстои да видим Соларисите и електрическите.

За 20 години сме видели какво ли не, но в момента ГТ Варна е с най-добрият подвижен състав, независимо дали има фенове, които намират средствата за скучни, грозни, недодялани и т.н.!
Климатици, електрически, метанови и най-вече нископодови, триврати сола и четириврати съчленени!  :fan: :fan: :fan:

Това са обективните факти!
« Last Edit: 18.11.2024, 22:37:43 by Tisho »
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline nokia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1171
    • View Profile
В 8820КН през зимата на 2001.
« Last Edit: 19.11.2024, 22:40:55 by Mammoth »

Offline skin

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Ноооо....... винаги "по-добри" от "гадните" НЛ202 с виещите кутии, дори и онези да бяха първите нископодови в града.

Няма да посуваш на майка, ей! ZF is life! ZF is love!

А каквото сте се разгорещили, нископодови, бла-бла! Просто на европейския металекс, пардон, пазар, се е предлагало това, както впоследствие Цитаро Ц1, Ц1 фейслифт(Ченсфилд, ти ли си?), а скоро и Ц2, евентуално с Ц2 таблолифт.

Никой не си е напъвал пипито дали да бъдат нископодови. Но пък прави впечатление, че са купували автобуси на възраст 7-10 години(с изключения).

И не за пръв път казвам, ситуацията във Варна е такава, че Соларисите са на 11 години(скоро почват 12), китайците на 2 и в следващите около 5 години ще стане интересна картинката с нуждата на около 100-150 нови автобуси.  :rolleyes:



Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 74
  • В8701НХ :)
    • View Profile
2157 и 3 от Ирисбусите в чужбина.
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 614
    • View Profile
Малко да съживя темата за по-младите варненски членове на форума.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1082166693707346&set=a.569219268335427

Почти съм сигурен, че това е бившият В 1870 КВ на частник! на "Златни пясъци-Травел", сниман в Ямбол.
Този частник обслужваше само 409, но не помня дали беше същият, който беше закупил и 1869.
Беше единственият с такова табло, даже се вижда типичната за Травел табела на 409, избива му и червената боя.
Вече на 30-31 години, много захабен, вероятно и бракуван. Беше взет "нов" на 12.
Бивш превозвач - VAG Nurnberg.

Тези като цяло имаха много яки жълти тръби с червени стопове и червени пейки вместо седалки.
Единственото не особено готино нещо беше прага зад втората врата, върху който трябваше да се качиш, за да отидеш назад.
И, разбира се, не беше готино, че бяха двуврати сола, а не триврати. Струпването на вратите винаги беше дразнещо, особено на линия като 409, която освен с кондуктор си беше с голям пътникопоток и тогава...

2784 беше може би най-добрият от тези!
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 74
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Странно ми е да повярвам, че Травелски рейс е цял след толкова години, при положение, че почти всички техни рейсове са в историята. Ще е яко, ако някой се реши да го реставрира, но не ми се вярва :rolleyes:
Ето и аз да се разпиша в темата с два кадъра на 8804 и учебния 0407 на Волан- 5488 в чужбина

Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 614
    • View Profile
Странно ми е да повярвам, че Травелски рейс е цял след толкова години, при положение, че почти всички техни рейсове са в историята. Ще е яко, ако някой се реши да го реставрира, но не ми се вярва :rolleyes:
Ето и аз да се разпиша в темата с два кадъра на 8804 и учебния 0407 на Волан- 5488 в чужбина

Аз бих участвал и бих дал пари/вложил във фонд за откупуване/възстановяване конкретно за този автобус!
Трябва да се разпитат ямболии дали се продава, преди да са го закарали до металекса. Може да се комуникира със Сдружение ГТИ, които имат опит с процедурата, тъй като би била голяма разправия да го откупи физическо лице. Още по-трудно би било да се намери помещение или закрито хале, където да се съхранява без да се трупа влага и трябва да се види дали е по джоба да се плаща наем - било на Делтакар, Транстриумф или ГТ.
Към 2024 няма да намерите живи автобуси от "Златни пясъци - Травел"!
Според мен този е отписан.

Всички са отдавна заминали в историята, а 9865 е многократно по-труден за възстановяване и поддръжка, предвид намалелият ресурс за части за O305/G и прекалено изгнилата и смазана каросерия.
В случая на 1870, това е нископодов автобус и освен, че е същият модел, какъвто са и първите нископодови във Варна, е исторически от гледна точка, че Травел не съществува като фирма от 15 години (пак да кажа, този е дори собственост не на Травел, а на частник/подизпълнител на Травел).
Освен сантиментална стойност, би бил много по-ценен като възстановен за ретро или туристическа линия, вместо някаква двуетажна бангия, която дори не се е движила толкова.
И макар и да не е добра представителна извадка (движел се е около 3-4 години във Варна и много повече в Ямбол, поне 8), би компенсирала другите 3 - 1871, 1872 и 2784, които оцеляха само 3-4 години повече, до 2012-2013.

8804 се караше от един възрастен шофьор Наско с артрит на ръцете, който хич не обичаше да кара последните курсове.
Този и 8823 бяха много омразни за мен кошници от Дрезден, само тапицерията им харесвах. Но бяха по-здрави от берлинските и бременските.
Навремето от този модел най-много харесвах 0478/2615 и да не кажа само него. Беше много запазен, тих и вървящ.
Караше го един Стойчо, преди това един млад шофьор, а по някое време се завъртя и Ицо от Плевен, който караше и 0479, преди да сложат рекламата на Агрита Бриз.
0480 се караше от Богомил (после на 4273 и понякога на съчленен) и Савина (после на 4869). После като оборотен - от всеки.
8823 се караше от Мурад (един от последните шофьори на В 4198 АТ при Юри/Николай - до 2007 или 2008!) и един много добър шофьор, който днес кара Соларис, но не мога да си спомня името му (ако го видя в лице, ще го позная).
6864 се караше от шофьорите на 8804.
6863 се караше от Петър Георгиев и Генади от Травел. Преди тях не си спомням.
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
ПАЗ - 672 в началото на 70-те години на XXв.
Направеното днес е недостатъчно за утре.