Author Topic: Пътищата из Родопите.  (Read 40333 times)

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Пътищата из Родопите.
« on: 07.03.2011, 20:00:29 »
Подтикнат от хубавата тема за Старопланинските проходи, отварям тема за тези в Родопите. По-късно ще пиша малко по нея.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #1 on: 07.03.2011, 22:53:44 »
Аз мога да ви кажа за един много интересен и живописен път из Родопите, по който даже има(или поне преди имаше) автобусна линия, обслужвана от автобуси Чавдар 11М3. Става въпрос за пътя от Пловдив през Първенец, Храбрино, до селата Ситово и Лилково-след Храбрино започва много стръмен баир, от едната страна е дълбока пропаст, от другата са високи отвесни скали, после става тесен черен път, широк колкото да мине автобуса...та като пътувах си беше много живописно и екстремно.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #2 on: 08.03.2011, 00:31:55 »
4-5 пъти годишно имам път към Триградското ждрело и най-краткият път е през Кричим. Самият път покрай изовирите се ядва и чак преди Девин беше доста зле. Заради Цанков Камък преместиха пътя и сега пада яко катерене и след това яко спускане преди Девин. Хубавото на новия път е, че е нов. Лошото е, че е доста по-дълъг и стръмен, има доста падащи камъни и зимата като навали сняг е по-весело. Отделно, че доста пъти пътя пропада заради некадърни проучвания. Мога да разкажа и още, стига да има интерес.
Иначе там чуденката ми е за един обходен път от Девин към Пещера. Говори се, че бил много лош, ама уж го били асфалтирали. Факт е, че има някакъв трафик там, но не знам каква е истината. Ако се окаже хубав, то той тогава ще излезе по-пряк път към София. Лошото е, че не смея да го пробвам засега. Та някой ако има информация, да свирка :)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #3 on: 08.03.2011, 01:29:55 »
А самият път, от разклона при село Тешел за хижа Триград и Триградското ждрело е уникално красив и живописен-на места се стеснява толкова, колкото да мине автобус Сетра, и нагоре има отвесни 200-300 метрови скали, има едно доста стръмно изкачване към 12-15%, има и тунел, изсечен в скалите. Подобно е и към Ягодина и Буйновското ждрело откъм Тешел пак, там дори има и дървени мостове, при преминаването през моста преди слизахме от автобуса, сега не знам как е. Уникален е и пътя, към село Ягодина, който буквално е отсечен в скалите.
Имам и снимки, тия дни ще ги изровя да ви покажа за какво става въпрос, и как се разминават О 303-ка и Сетра там преди тунела особено :D или как минава през дървените мостове.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #4 on: 08.03.2011, 01:50:50 »
Иначе там чуденката ми е за един обходен път от Девин към Пещера. Говори се, че бил много лош, ама уж го били асфалтирали. Факт е, че има някакъв трафик там, но не знам каква е истината. Ако се окаже хубав, то той тогава ще излезе по-пряк път към София. Лошото е, че не смея да го пробвам засега. Та някой ако има информация, да свирка :)
И аз не бих посмял. В Родопите пътищата са от лоши по-лоши, особено второстепенните и по-надолу. Пък и до София надали е по-пряко по време, тъй като Кричим е на по-малко разстояние от АМ Тракия (през Стамболийски и Цалапица), отколкото Пещера (през Пазарджик).

Велинград-Сърница и особено Сърница-Доспат по източния край на язовир Доспат е отврат. Освен безбройните дупки този път минава през странно ненаселен район - гори, гори и много рядко - някое дърварско-миньорско малко селище - все едно си в Сибир.

Батак-Доспат е поносим. Много е живописен заради язовирите и откритите местности, през които минава.

Смолян-Девин-Доспат е в много добро състояние. По-нататък обаче първите километри от Доспат към Сатовча и Гоце Делчев бяха много зле, от 3-4 години не съм ходил нататък, дано са ги пооправили.

Даже първокласният Кърджали-Смолян беше съсипан от строежа на каскада Горна Арда.

Наскоро ремонтираха отсечката Смолян-Средногорци, така че пътят Смолян-Златоград трябва да е без проблеми. Без проблеми е и свързващото шосе с ГКПП с Гърция, а спускането в Гърция е по изключително тесен път с отбивки за разминаване на колите. Автобуси и камиони не е възможно да преминават.

В Източните Родопи пътят Златоград-Кърджали е претрасиран и не го знае никоя карта и GPS - минава през Бенковски-Рогозче-Джебел. През есента на 2009 беше добър. Явно е правен по времето на тройната коалиция и нейния мандатоносител - ДПС. Миналата есен минахме отново на път от Кърджали за Гърция и имаше сериозни измятания на настилката: както се казва, някои фирми от "обръча" са "усвоили фондовете" и са го направили като за умряло.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #5 on: 08.03.2011, 02:34:29 »
А самият път, от разклона при село Тешел за хижа Триград и Триградското ждрело е уникално красив и живописен-на места се стеснява толкова, колкото да мине автобус Сетра, и нагоре има отвесни 200-300 метрови скали, има едно доста стръмно изкачване към 12-15%, има и тунел, изсечен в скалите. Подобно е и към Ягодина и Буйновското ждрело откъм Тешел пак, там дори има и дървени мостове, при преминаването през моста преди слизахме от автобуса, сега не знам как е. Уникален е и пътя, към село Ягодина, който буквално е отсечен в скалите.
Имам и снимки, тия дни ще ги изровя да ви покажа за какво става въпрос, и как се разминават О 303-ка и Сетра там преди тунела особено :D или как минава през дървените мостове.
Наистина е уникално там. Малко отклонение - уникален е и ПАЗ-а, който обслужва района. Сутрин е курсът от Кестен до Девин. Към 16 тръгва на обратно и преди Гьоврен слизат всички, освен тези, които са за Гьоврен, за да може автобусът да се изкачи. После при пещерата на въпросната стръмна осморка, ПАЗ-ът я изкачва на първа скорост едвам едвам. Въпреки теснотията, пътят там е добър заради туристите.

Около Доспат правиха доста прилична част от пътя и сега май е ок. Смолянските пътища също са относително добре.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #6 on: 08.03.2011, 15:12:38 »
Велинград-Сърница в момента е в доста прилично състояние. Наскоро е преасфалтиран почти изцяло. Има два-три завоя точно след Велинград, които не са оправени, но на другите места пътят е добър. Между Сърница и разклона на пътя Батак-Доспат пътната настилка е отвратителна, пътят е пропаднал и си е живо мъчение да минеш оттам, но поне не е много дълъг участъка (около 9 км). След това до Доспат пътят е доста добър, има някоя и друга дупка. Батак-Доспат наистина е много хубав и живописен път, но към днешна дата не съветвам да се използва. Дупките са станали страшно много. Имаше някакъв проекти, мисля че по Транзитни пътища, този път да се ремонтира, но обектите бяха замразени миналата година и се надявам тази година да го пооправят. Доспат-Девин (по-скоро разклона малко след кв. Настан в посока Смолян) е в прилично състояние, започнали са да се появяват дупки. Около Грохотно при тунелчето има свличане на камъни и пътната настилка е поразбита.
Кричим-Девин е с доста износено асфалтово покритие, но дупките засега не са много. При комплекс Чилингира има почти постоянно паднали големи парчета камъни на пътното платно. Между Кричим и язовирната стена на язовир Кричим (малко преди тунела) има голямо свличане на камъни и едното платно е затрупано, има ограничение от 20 км/ч. Като цяло паднали камъни има почти по целия участък на пътя и трябва да се внимава. Проблем създава и малкия габарит на пътя (понякога изпреварването на девинските камиони си е приключение). Допреди да построят стената на Цанков камък, пътят вървеше по поречието на река Въча и не се забелязваха изкачвания или слизания. От лятото на 2010 завириха язовира и отклониха пътя през Лясково. Само че Лясково се намира на почти 1100 м надморска височина, докато трасето на реката е на около 600 м надморска височина и се налага много голямо изкачване и след това спускане. На най-високата точка над Ласково има тунел, който е много добре осветен и проветрен. Преди и след тунела също е осветено и не се получава неприятното за очите преминаване от много светло към много тъмно (дори нощно време). За новия път се написа, че не е направен по най-добрия начин. Засега пътната настилка е перфектна и като габарит е добре за тази част на Родопите (старият път беше много по-тесен). Склонът откъм Девин винаги е в много по-добро състояние, защото е слънчев и се огрява почти през целия ден. Откъм Михалково е обратното – слънце там почти не прониква отникъде, много по студено е и може да е заледено дори в сравнително топъл есенен ден. На разклона за Девин има полицейска караулка и камери за видеонаблюдение (не засичат скорост).
 По традиция в тази част на Родопите се кара по средата на пътя, така че винаги имайте едно на ум след следващия завой кой помак може да ви изскочи в половината ваше платно.
От Девин за Фотиново и Батак наистина има път, но той е асфалтов само донякъде. Доколкото съм чувал от девинчани, по него си ходят лятото до Цигов чарк, но предполагам, че голяма част от пътя е черен и зимно време е непроходим. А дори и лятно време пътуването трае доста време. Само километрите са чувствително по-малко, отколкото да се отиде от Девин до Доспат и след това до Батак. Девин-Кричин по новия път излиза точно 60 км (по стария беше около 57), което не е никаква разлика.

Отдалечеността на село Мугла го прави доста привлекателно за посещение (макар самото село да не е нищо особено, с изключение на дървеното минаре на джамията, огромната чешма с много чучури и смесения магазин, на който още стои плакат, възхваляващ бозата и нейните енергийни и питейни качества, районът около селото е прекрасен). Ако следвате пътните карти (независимо в какъв подробен мащаб), атласи или автомобилна навигация, за да стигнете до Мугла, би трябвало да минете по пътя от Тешел за Триград и преди разклона за Гьоврен да завиете наляво по пътя за Мугла. Само че от началото на 90-те този път не съществува, защото моста над Триградска река е отнесен и не може да се мине. Единственият път до Мугла е през Смолян. От града хващате пътя за сметището в западна посока. Пътната настилка е доста разбита, но сравнително широка. Минава се през един неосветен тунел с липсваща асфалтова настилка и малко след това се излиза на малко по-широко място. Направо има спусната на пътя бариера, а надясно пътя криволичи и с няколко серпантини се изкачва нагоре. Този път стига до сметището. Трябва да се мина по пътя с бариерата. Тъй като е гранична зона, има гранична полиция и на минаващите към Мугла се записват личните данни. След това бариерата се вдига и можете да продължите пътуването. До самата бариера отдясно се намира затворническото общежитие Смолян. Оттук до Мугла пътят става още по-тесен и разбит, но има толкова страхотни места и гледки, които оправдават цялото идване дотук.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #7 on: 09.03.2011, 00:19:13 »
Metan,
благодаря за детайлното изложение. Всички неща са доста полезни.
Мерси и за информацията за пътя към Фотиново и Батак.
Само за камъните при тунелчето на Грохотно - ако не се бъркам, най-накрая ги махнаха, след като дълги години стояха и даже си пишеше на тях от кога :)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #8 on: 10.03.2011, 11:13:10 »
Пътят Девин-Смолян наистина е в доста прилично състояние. Появила се е някоя и друга дупка по асфалта, но като цяло е търпимо все още. Зимно време пътната настика се поддържа и е проходима, но в смолянско като падне голям сняг задължително се кара с вериги.
От Асеновград до Смолян първоначално пътят е с доста завои. Около Неречен и Нереченски бани се поизправя. При Хвойна дори за малко се кара в малка равнина, но после пак се кара между отвесните склонове на съседните върхове. Преди разклона за Пампорово има два варианта - надясно през курорта Пампорово и прохода Пампорово до Смолян, или направо по Роженския проход пак за Смолян (или за Момчиловци, Баните). Пътят през прохода Пампорово е по-лек и не толкова натоварен, защото е забранен за камиони (изключение прави ски сезона, когато Пампорово е претъпкан с туристи и минаването през курорта е доста бавно). Проходът Рожен е с повече и по-остри завои. Излиза в кв. Устово на Смолян. И двата прохода са с много добра пътна настилка (Роженския го асфалтираха някъде 2009 г). От обратния завой при автогарата на Пампорово се отделя път за Стойките, Широка лъка и Девинско. Този път е много по-лек от всички останали и е в прилично състояние. От Стойките до Смолян се минава през прохода Превала. Зимно време при снеговалеж понякога го затварят и от Смолян до Девин трябва да се мине през Пампорово и после по пътя за Стойките.
От Юговското ханче на пътя Асеновград-Смолян се отделя път за Лъки. Пътчето е доста гадничко и тясно, има множество завои. Малко преди Лъки се отделя друг път за Белица, минава се мост над реката и веднага след това се отделя нов път за Борово и Кръстова гора. Този път е още по-тесен и с още-повече завои. Поне последните години го преасфалтираха. Реката се намира на около 600 м. надморско равнище, а Кръстова гора е на малко под 1400 м. надморско равнище. С кола се стига до самия връх. На кръстовден (вечерта на 13 срещу 14 септември) движението на коли до манастира се спира и може да се паркира на една поляна, на няколко километра над Борово.
Ако не се завие по пътя за Белица, а се продължи към Лъки, след това през Джурково и Здравец може да се излезе над Момчиловци и да се продължи за Смолян или Баните, но след Лъки става доста тясно и на места разбито (но е поносимо и се минава, много лошите участъци са малко и къси).

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #9 on: 10.03.2011, 15:08:26 »
Ето ви и малко снимки, както ви обещах.
На първата е шосето от село Тешел към село Триград и хижа Триград, в един от най-тясните му участъци, на втората е големият баир 12-15%, на 3-тата и 4-тата снимки е разминаването между Сетрата в която бях аз и един Мерцедес О 303, при тунела, като се вижда на втората снимка как скалите едва не опират в автобуса.
След това, на снимка 226-това, което виждате горе всечено в скалите е самото шосе, това май водеше до с.Ягодина, и една от автобуса, как скалите образуват почти тунел(снимка 228) Снимки 229 и 231 са при преминаването на автобуса през дървените мостове, а пък снимка 232 е при Дяволското гърло и скалите отгоре. Някои снимки са през стъклата на рейса и за това не са много ясни.
« Last Edit: 10.03.2011, 15:15:58 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #10 on: 10.03.2011, 16:31:50 »
Втората снимка е много показателна - хем е стръмно, хем е осморка и вкарва бонус трудност, особено при сняг. Добре че има насипан пясък на завоя, че иначе почти няма минаване.

Offline mcmxiii

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #11 on: 01.08.2011, 13:31:22 »
Родопите са безкрайно красиви. Пътищата на места са добри, другаде са поносими, в някои участъци са зле. Нещото което ме изуми обаче е, че за път N 8681  Рудозем - Смилян се изисква заплащане на винетна такса  :angry:  Обаче участъкът между Смилян и Бяла река никога не е бил асфалтиран...






Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #12 on: 01.08.2011, 13:59:12 »
Ужас! По такъв път ли се стига до култовото село Змиево...

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5869
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #13 on: 01.08.2011, 14:15:37 »
Като го гледам е в по-добро състояние от доста асфалтови пътища.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #14 on: 01.08.2011, 15:03:26 »
А къде пък е казано, че всички пътища трябва да бъдат асфалтирани та така се чудите? Освен асфалта има и други видове настилки, като паваж и трошено-каменна настилка, каквато е в случая. Вторите 2 са доста по-подходящи за планински терени, и доста по-здрави и устойчиви, ако са направени качествено. Ако и се поддържат като хората няма проблем и редовни автобусни линии да има, както дадох примера с пътя за Ситово и Лилково, също в горната му част с трошено-каменна настилка.

Преди години даже и пътищата за Алеко и Златните мостове за били с трошено каменна настилка, както и доста пътища из Стара Планина и Родопите, ама и коли са минавали, и редовни автобусни линии е имало, ама никой не е мрънкял и природата е била доста по-чиста и запазена, а хората не толкова мързеливи.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #15 on: 01.08.2011, 15:15:17 »
Като говорим за пътищата из Родопите, вчера минах за последно от Велинград към София. Мостовете са ги били почнали предварително и са понапреднали. Вчера имаше приготвени табели за обходния маршрут и предполагам, че през нощта са ги открили и вече имаме приятна обиколка, за да се стигне до Велинград.

Offline ku4eto

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 928
  • Безспир
    • View Profile
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #16 on: 01.08.2011, 20:18:04 »
Специално аз съм изумен от пътищата в община Лъки. Може да са тесни( което не е чак такъв проблем, защото ако ги разширяват, доста ще скапят чудната природа наоколо), но са перфектно асфалтирани, без абсолютно никакви дупки- а Лъки е бедна община. :)
В този подпис няма да откриете псувни, нито намеци към някого.

Offline mcmxiii

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #17 on: 01.08.2011, 21:29:51 »
Ужас! По такъв път ли се стига до култовото село Змиево...
За Змиево поне пътят според картата е черен, т.е. няма асфалт. Иначе участакът от снимките поне трябва да е асфалтиран, пак според картата...
П.П. Надявам се, след тези снимки да не се откажете, да пътувате през Родопите  ;) Заслужава си, да се видят!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #18 on: 01.08.2011, 22:12:26 »
Смолян-Чокманово-Смилян-Могилица е в отлично състояние - широк и гладък. Нататък през с.Арда ще се изгражда ГКПП с Гърция, а също така отсечката Турян-Кошница, която съкращава пътя от Смолян и Пампорово до този ГКПП с около 20 км.
Все по-зле става пътят от Превала до Пампорово, както и в Пампорово. А това е път №1 по натовареност в района - той захранва Пампорово и пътническия транспорт към Смолян. В момента, когато се премине от община Чепеларе към община Смолян, нещата стават безупречни.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Пътищата из Родопите.
« Reply #19 on: 02.08.2011, 00:17:11 »
Чак до Горна Арда пътят е перфектен


от гръцка страна обаче нещата са зле - около 10 км черен път

А Горна Арда-Паранести е следващия пункт, който трябва да заработи (След Маказа и евентуално преди Рудозем-Ксанти).

Иначе Асеновград-Смолян трябва да почнат да го правят всеки момент, имаше проект и за разширяване, но ще видим какво ще направят.