ЗА ГРАДСКАТА ЖЕЛЕЗНИЦА
Днес за първи път се наложи да ползвам влак като градска железница в София и искам да споделя някои впечатления и да изкажа мнението си за градската железница.
Вчера сутринта и тази сутрин имах задачи в кв.Горна баня в района на Ортопедията. А работя много по на север - до ул.Щросмайер и Кукуш. Вчера сутринта се придвижвах с градския транспорт - първо с А73 и после с ТМ11. От заминаването до пристигането в офиса ми отне цели 65минути! /над 1час!!!/, а тази сутрин реших да пробвам с влак от гара Горна баня до гара Захарна фабрика и познайте - отне ми двойно по-малко време - само 30мин.
Но има две причини, за да намаля времето толкова ефективно с влак спрямо градския транспорт:
1) само по тази линия /Перник-София/ влаковете се движат сравнително начесто в пиков час /сутрин от 7 до 9ч пристигат на Централната гара 6 влака от Перник/
2) избраната дестинация /Горна баня - Захарна фабрика/ лежи само на една линия /на един лъч от Централна гара/ и не се налага прехвърляне на друг влак.
След това пътуване искам да изкажа мнението си, че си е голямо престъпление в София при наличието на 4 лъча от Централна гара /към Искър, Илиянци, Волуяк и Горна баня/ да липсва градска железница! А през 2015, живот и здраве, при наличието на жп спирка над първия метродиаметър в Дружба/МС 21/, ще е направо безумно да няма градска железница!
Според мен напълно е достатъчно в пиковите часове през работната седмица по 4-те лъча влаковете да се движат през ~20мин, но също е много важна организацията и схемата.
Например на Централната гара има ли такъв перон с два коловоза/не глухи/, където коловозното й развитие позволява да пристигат и заминават влакове на тези два коловоза от двете страни на перона по 4-те направления безпроблемно /3 - запад и 1 - изток/?
Питам, защото ако има такъв перон, това много ще улесни работата:
Например ако има един влак от Елин Пелин за Драгоман, както и един от Перник за Лакатник /на Дезиро, за да може да смени бързо машиниста кабината си/, двата влака да се срещнат по едно и също време на перона и престоят им да е макс 5минути - тъкмо да се прехвърлят пътницице между двата влака.
Сигурен съм, че при наличието на сегашния оскъден подвижен състав, обединение на пътническите влакове и да преминават през Централната гара с престой не повече от 5мин от един лъч към друг с корекции в разписанията, подобряване на условията за достъп до някои от гарите/спирките в района на София, т.е. с малко средства и усилия може да имаме читава градска железница в пиковите часове.