Author Topic: Тролейбусен транспорт (без София, Варна, Бургас, Плевен и Стара Загора)  (Read 236414 times)

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3194
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Още един град с нереализиран тролейбусен транспорт -  Асеновград. Има тролейбусни стълбове в центъра на града.

През 80-те е имало проект за тролейбусна линия Пловдив-Асеновград. Даже преди ремонта на асеновградския надлез в Пловдив, имаше по надлеза тролейбусна мрежа, която привършваше в нищото точно след края на надлеза, без обръщало.
Много интересна информация. Излиза, че  все пак е било започнато изграждането на трасето към Асеновград. А кога е свалена въпросната мрежа(е правен ремонта на надлеза)?

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 360
    • View Profile
Още един град с нереализиран тролейбусен транспорт -  Асеновград. Има тролейбусни стълбове в центъра на града.

През 80-те е имало проект за тролейбусна линия Пловдив-Асеновград. Даже преди ремонта на асеновградския надлез в Пловдив, имаше по надлеза тролейбусна мрежа, която привършваше в нищото точно след края на надлеза, без обръщало.
Много интересна информация. Излиза, че  все пак е било започнато изграждането на трасето към Асеновград. А кога е свалена въпросната мрежа(е правен ремонта на надлеза)?

През 2007-а година. Имаше високи стълбове за осветление в средата и ниски стълбове за ККМ от двете страни.
« Last Edit: 07.10.2018, 23:16:14 by DareDevil »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Като става въпрос за транспортиране на превозни средства от един град до друг за тестване и изпитване ще споделя две истории които може да не им е мястото в тая тема но по висшестоящите ще преценят.За изпитанията на контактната мрежа в Плевен е бил докаран от София тролейбус "9Tr" с номер 344  по спомени на колеги и върнат отново.Даже има направена снимка макар и с лошо качество бордовия номер не се вижда:



Във Враца, пък, през периода 22 декември 1989 г. - януари 1990 г., два тролейбуса от Плевен с номера 163 и 186 тестват контактна мрежа с водачи - командировани от Плевен.
А в Казанлък водачите са били от Пловдив и Сливен, но на сливенските Шкоди 14 Тр. 
Но ако във Враца мрежата е изградена 1988 г... пробите в посоченият от теб период, то реалното тролеите са тръгнали едва след това... излиза че е имало недостиг... което мисля е ясно!
Подобно нещо се е случило и в Ямбол, мрежата е била изградена приблизително 1987/88 - изпратели са на проби сливенските Шкоди и толкова. Вече след 90- та, при последната доставка на ЗиУ -та по разпределение за този район – Сливен, решават да ги дадат на Бургас... за да има нещо завършено... защото допреди това буквално там е било наполовина и доникъде.
А в съзнанието на Ямболската общественост от видяното остава, че Сливен им ги е взел... Това е митът за прословутите Ямболски Шкоди.   
 
« Last Edit: 21.12.2020, 18:01:29 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Доколкото виждам, в Ямбол откривам единият ТИС - в жк Хале. Другият ТИС (трябва да са поне 2 броя) не мога да го открия. Трябва да е бил планиран някъде в района на зала "Диана" или в самото начало на индустриалната зона - при разклонението за жп гарата. В тази връзка, изглежда ми по-вероятно да са правили някаква частична проба - например от кв. Хале до центъра, тъй като по информация, налична в началото на темата за Ямбол - мрежата към индустриалната зона е била по-малко изградена или е липсвала. Най-малко е било изградено трасето от центъра на север - по ул. Преслав до жк Георги Бенковски като за него е нямало захранване. Само са били положени стълбове по разширената част на улицата - в жк-то.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
На стр.187 № 3726 (@ Metan) в Темата ''Чавдар'' е показана статията: ''Първият български тролейбус'', в нея освен за самите тролейбуси Чавдар, се говори и за самото начало.

Всичко започва през 1981 г, когато е приета програма за развитието на ''ТТ''  – това е VII -та подред планова петилетка, която трябва да завърши в края на 1985 г, а в статията виждате етапите.
От нея става ясно, че (след София и Пловдив) I -та Тр. линия е трябвало да бъде: Ботевград - Трудовец - Врачеш, с дължина 11 км и освен като пологон ще се използва за нуждите на ГТ. 
За съжаление не се се стига до масово производство... а изпитанията на тролейбуси ''Чавдар - Т'' се провеждат в Пловдив.     

II - та линия е трябвало да бъде Перник - София – което е най - натовареното междуградско пътническо трасе  ...И въпреки че все още за него няма нищо ''черно на бяло''... било е част от общия план. А когато и това не се случва, пътникопотокът е насочен в железницата. Това е някъде през 1985 г, когато е въведено 30 минутният интервал на движение между двата града.

III - та линия е около Казанлък, този път това е най натовареното крайградско трасе. И въпреки че се случва частично, достатъчно е само да споменем, че едва на 13 км мрежа, работият 25 тролейбуса – 17 ДАК -Чавдара и 8 Шкоди 9ТР. Тази е окончателната бройка в най -силните години.

Мисля целта и приоритетът на тези линии е ясна. А вече след тях и другите ни известни и недотам междуградски трасета.

Разпределението на самия подвижен състав дефакто е на база VI -те елктроразпределителни района със съответната йерархична структура. Целта е да се излезе от пирамидалната структура на ДАП -те, като доставки. Впротивен случай е трябвало да стане като с разпределянето на''Икаруси'' – пропрция от София ''надолу'', а дефицитът по обратния ред с Чавдари.

Март 1985 г идван Горбачов и дава заявка за реформи, – те водят до генерална корекция в оставащите месеци до края на петилетката и след това. Отпадат от самосебе си доста от предвидените планове и започват в градовете, относително по -големина.
А за да си представим значението на това политическо събитие, през ГТ, само няколко примера: спиране доставките на Икаруси за страната през ДАП -те; връщане в производство на 11Г5 / МЗ, вместо В 13-20 и 11М4; ДАК -Чавдар вместо Чавдар -Т... реквезиране на държавните ПС -та... Това са икономическите измерения с търговското салдо между тогавашните страните -партьорки по СИВ.

Ето ви отново статията за Ботевград... както и за началото :arrow: на Казанлък. Освен коментираното по- рано неофициално откриване буди интерес и подзаглавието: ''Казанлък - третият южнобългарски град с тролейбусен транспорт'', – горе вдясно, както и на задната страница в материала на в-к ''Искра'' има добавка: ''колективен репортаж''. Което би трявбало да означава, че кореспондентите много добре са знаели нещата ... макар само загатнати! ...Най -малкото за приоритетът пред  Плевен, Варна и Сливен!   
« Last Edit: 30.12.2020, 18:03:28 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline sneltram

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Извадка от годишника на НСИ с данни за тролейбусните системи към края на 1990 и 1991. В данните за дължината на контактната мрежа като че ли има някои неточности.

Offline sneltram

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Статия от в-к "Транспортен глас" за XIII-я конгрес на БКП. Тя няма пряка връзка с темата за тролейбусния транспорт, но се вписва в контекста на предходниия пост от zirka. Ако намерите по-подходяща тема, нека статията бъде преместена там.

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 631
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Извадка от годишника на НСИ с данни за тролейбусните системи към края на 1990 и 1991. В данните за дължината на контактната мрежа като че ли има някои неточности.

Не само това може би, знаем, че тролейбусите в Плевен са открити през 1985 г., а в данните пише, че към 31.12.1985 г. има само два града с тролейбусен транспорт.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
 Явно отчетният период не е взет до самия край на годината (споменахме за произтеклите политически промени)... затова пък Плевен е вкаран с другите 3 града през 1986г. Графата ''Толейбуси брой'' – ''до 32 седящи'' следва да се разбира за ЗиУ и Шкода -9ТР, а над ''32 седящи'' за Шкода -14 Тр и ДАК -Чавдар, явно някаква тяхна специфика за изчисляване.
Последната графа ''Средна денонощна продължителност на един тролей'' е посочена в часове, въпреки, че не е преобразувано. Или 10,8 –>8 X 60 (1 час = 60 мин) = 48 тоест 10 часа и 48 мин. А по този показател Казанлък (18,1; което е 19 ч) е първи. Тук също се разбира, че тогава общият брой ПС е намален. 

Срещу Перник е отбелязано: – 48 броя... плюс тези във Видин... които така или иначе не са си били за там. Или използвани най - малко от всички - 8 ч и 48 мин, затова са и дръпнати... до реализирането на линията до София, която така и не става... Още повече, че остават градове с изградена ВКМ и без състав.
   
« Last Edit: 10.01.2021, 23:58:47 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 631
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Едно интервю с ген. Христин Христов, някога началник на Войските на Министерството на транспорта:

Quote
Значителен е приносът на ВМТ за инфраструктурата на градовете ни. Моят подпис стои под първия договор за строителство на метрото. Ние бяхме главният изпълнител на първия участък на метрото Обеля - Сливница заедно с Трансстрой.

Строихме тролейбусна линия между Горна Оряховица и Лясковец (вече я няма), друга в Благоевград. Имаме обекти в Русе, Велико Търново, Силистра, Пловдив, Габрово, въобще адресът на нашия труд е България. Ползвам метрото редовно и не само като съм в него,но и навсякъде, където съм работил, отивам с радост.

Целият текст тук: http://www.otbrana.com/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8_3843 .

Offline ikarus2102

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 448
    • View Profile
Тролейбусните стълбове предвидени за Силистра, Разград, Велинград и Монтана  може да са били като пернишките - тънки и закръглени, а не като старозагорските и затова  може би не мога да открия тролейбусни стълбове в тези градове. В Разград ми направиха впечатление стълбовете на това място. Много приличат на тези в Перник. https://www.google.bg/maps/@43.534673,26.5221703,3a,75y,334.99h,91.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1syPpC8QmDXYbXtkac779WAg!2e0!7i13312!8i6656. Възможно е да са били използвани за изграждане на контактна мрежа. В Силстра има близо до техномаркет редица стълбове, за които също има вероятност да са били тролейбусни. https://www.google.bg/maps/@44.1135546,27.2529663,3a,75y,153.01h,106.53t/data=!3m7!1e1!3m5!1s12n4rDQVrcq8mmzA9zJ4rg!2e0!5s20180701T000000!7i13312!8i6656

Подобни стълбове има в Монтана: https://www.google.bg/maps/@43.4207482,23.2184714,3a,75y,146.23h,116.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNI_5asGlsGrfJ0SkLDq04g!2e0!7i13312!8i6656

А в Търговище са били като тези в Стара Загора и Пазарджик. Ето, че най-накрая намерих. https://www.google.bg/maps/@43.2557031,26.5750277,3a,37.1y,114.48h,101.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7hXY4yaNfdgDY3dtbIf1HA!2e0!7i13312!8i6656 Вероятно там е било предвидено да е обръщалото на тролея. Със сигурност можем да го прибавим към списъка.

Във Велинград правят впечатление тези: https://www.google.bg/maps/@42.0334286,24.0026839,3a,74.6y,304.85h,106.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSQlQlYwrsWjmoklPpv20Yw!2e0!7i13312!8i6656 Високи, дебели стълбове с халки. Възможно е те да са били част от контактната мрежа, а на въпросните халки да са били вързани кабелите.

Offline DareDevil

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 360
    • View Profile
Единствено тези в Монтана може би са били за тролейбусна мрежата. В два от градовете, стълбовете които си показал са си поставени от самите бензиностанции и се вижда как са доста новички, а не просто пребоядисани стълбове от 80-90х.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Ето база за сравнение. Да, разликата в диаметъра не е очеизвадна, но си я има.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline xtreme2000

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 118
    • View Profile
    • Email

Не само това може би, знаем, че тролейбусите в Плевен са открити през 1985 г., а в данните пише, че към 31.12.1985 г. има само два града с тролейбусен транспорт.
Странно, че не фигурира ТТ в Хасково, който е в експлоатация от 1990 г. При старта си разполага с 4 линии (108 - в двете посоки, 208, 308 и 408) и близо 7,8 км. контактна мрежа.

Offline sneltram

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Статия от в-к "Транспортен глас" за опитите за осъществяване на изпреварващи маневри в тролейбусния транспорт.

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
Анализ за състоянието на тролейбусния транспорт в Пловдив от края на 1987 година. Данните са от Държавен архив Пловдив.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2190
    • View Profile
Брех много тролейбуси 14-20,30  :fan:
За ЗиУ-то всичко е казано пълен кошник.
The Grand Tour

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Имаше наистина съчленени тролеи аквариуми В14-20. На снимките се вижда син такъв, аз обаче помня червен същото оцветяване като автобусите. Движил се е някъде до към 2000-2003. Имаше и ДАК Чавдар-и много, но явно са доставени около промените и за това не са отразени в списъка.

Чехите уж бяха наравно с нас, обаче в техническо отношение са били доста напред с материала. Ясно си личеше навремето това по тролеите, трамваите, локомотивите, автобусите Кароса, повече клоняха като западноеропейските, отколкото соц.техниката.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
 От тролеите Чавдар В 14- 30 последно се е движил 502 някъде до 1992. Другите  са изведени от експлоатация по- рано заради множеството технически недостатъци.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Да, грешка, исках да кажа 1990-1993-та. С контакторно или тиристорно управление бяха?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР