Author Topic: Новини от София  (Read 1053890 times)

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4960 on: 20.12.2019, 10:54:16 »
Зелен билет, а на обичайните места трафика в Гугъл мапс си е в кафява линия. Докато наистина не се въведат крайни мерки Ганьо няма да слезне от колата и това си е. Друг е въпроса дали градския транспорт бил могъл да отговори адекватно на такива мерки и да не съжалява Ганьо, че не е с колата. По-скоро не...

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4961 on: 20.12.2019, 11:14:01 »
Аз чак в работата разбрах за зеления билет ! Дори и да има желаещи да се възползват то те трябва да бъдат своевременно информирани, а не след дъжд качулка !

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1625
  • 9060
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4962 on: 20.12.2019, 11:31:14 »
Впрочем това, което Iskar предлага далеч не е трудно за осъществяване и би имало желания ефект в голяма степен. За да не е толкова крайно, защото може на някого наистина да му се налага да отиде някъде с кола, може да има почасово паркиране, но на много висока цена - например 8 лв. на час. Тогава обаче трябва подсилване на всички линии с поне 10-15%, което не е ясно дали е възможно, най-вече в метрото.
Зелен билет, а на обичайните места трафика в Гугъл мапс си е в кафява линия. Докато наистина не се въведат крайни мерки Ганьо няма да слезне от колата и това си е. Друг е въпроса дали градския транспорт бил могъл да отговори адекватно на такива мерки и да не съжалява Ганьо, че не е с колата. По-скоро не...
Със или без зеления билет, в нашето семейство колите почиват от 3 дни вече, при все че съотношението при мен е 20 към 45 минути в полза на колата. Всичко е до нагласа и култура. Все някакъв ефект има демек.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4963 on: 20.12.2019, 18:16:11 »
Според мен пълна забрана за паркиране в центъра е неприложима. Няма кой да вдига или глобява потенциалните хиляди нарушители. Вариантът да се вдигне драстично цената на синя и зелена зона е доста по-реалистичен.

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4182
  • 9060
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4964 on: 20.12.2019, 18:43:31 »
Днес(най-накрая)има зелен билет.

Зеленият билет трябва да е комбиниран с друга мярка - затваряне на "синя" и "зелена" зона(освен за живущите с винетки в района и забрана за паркиране и престой в центъра, освен на автомобили, обслужващи и зареждащи търговски обекти, таксиметрови автомобили и превозни средства от обществения транспорт. При такъв вариант, след като няма къде да спреш без да те вдигнат, ще оставиш колата и ще се качиш в градския транспорт. Също така, при подобни стойности на запрашаване, зеленият билет трябва да е седмична мярка, не дневна. И най-вече, Столичен инспекторат с органите на Общинска полиция да извършва масирани проверки в рисковите райони за горене на забранени неща. Онзи ден минах през кв. Христо Ботев около 17:00 ч. Буквално на пътя гореше буен огън, поддържан от стара дограма, а на метри бяха струпани купчини с подобни боклуци, които се продават на импровизиран битак(на спирката на А79). Целият район, чак до Правителствения VIP на летище София, беше покрит от плътна пелена задушлив и режещ гърлото пушек. И това е само на едно място.
Питам за десети път сигурно:
КЪДЕ ще ги качите тези хора, които си оставят колите?
Метрото пълно, автобусите пълни, тролеите пълни, трамваите пълни...
До сега никой не е могъл да ми отговори. Включително и всезнаещите професори от "Спаси София".

В София винаги си е имало мъгли и винаги въздухът си е бил такъв, защото се намира в КОТЛОВИНА. Преди не е имало толкова автомобили, но пък всяко домакинство е имало я нафтова печка, я печка на твърдо гориво.

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1491
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4965 on: 20.12.2019, 19:37:13 »
В София винаги си е имало мъгли и винаги въздухът си е бил такъв, защото се намира в КОТЛОВИНА. Преди не е имало толкова автомобили, но пък всяко домакинство е имало я нафтова печка, я печка на твърдо гориво.

Пред имаше зелени клинове, чрез които градския център се проветряваше. Сега ги застроиха.

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4182
  • 9060
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4966 on: 20.12.2019, 19:57:34 »
В София винаги си е имало мъгли и винаги въздухът си е бил такъв, защото се намира в КОТЛОВИНА. Преди не е имало толкова автомобили, но пък всяко домакинство е имало я нафтова печка, я печка на твърдо гориво.

Пред имаше зелени клинове, чрез които градския център се проветряваше. Сега ги застроиха.
Това е другият проблем - презастрояването. Абсолютно съм съгласен!
Но да се казва, че автомобилите, дето повече от половината са на газ или метан, са основен замърсител е пълна глупост.

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4967 on: 21.12.2019, 10:13:03 »
Това, че нещо е било също така "преди" като под "преди" се разбора комунизма ИЗОБЩО не означава, че ако е имало по онова време право да се пита и казва, нямало е да има друго преди (например до 1944 г.) спрамо, което проб;емът няма да е съществувал.
НЕ МОЖЕ ДА Е ДОПУСТИМО въздухът в София да е такъв, незаисимо, че през 1980 г. може да си е бил същия! Или казано накратко - кмета взима заплата всеки месец не за да казва - и предния взимаше заплата и си беше така!
Украйна, победа!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4968 on: 21.12.2019, 16:36:19 »
През 1980г. играехме с чистия, бял сняг по улиците на София. Въздухът не беше толкова мръсен, въпреки, че имаше промишленост, с изключение може би около Кремиковци, където до последно си вонеше, докато работеше. Дядо ми разправяше обаче, че преди да направят централното парно в София, от отоплението с твърдо гориво и най-вече въглища белите ризи са ставали черни след един ден ходене из града.

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4969 on: 21.12.2019, 19:00:32 »
Да коментираме какво е било е най-малкото безмислено! Въздуха не беше чувствително по-чист. Гледал съм го не веднъж от Копитото като дете и си беше жълтокафяв ! Разликата с днешно време е, че сега нормите за замърсяване са много по-сериозни и сега като минеш покрай някои квартали като Филиповци и Факултето си мирише на изгоряла пластмаса и всякаква друга гняс ! Проблема не е в горенето на дърва и въглища, а в горенето на отпадъци и то в махалите благодарение, на чийто гласове Фандъкова е кмет ! Според мен решението  на проблема е в стриктен контрол върху изхвърлянето на отпадъци . Как да се случи нямам идея!

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5262
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4970 on: 21.12.2019, 20:24:52 »
В "онова" време пак имаше синкав облак над София. Най-добре се очертаваше над Орловия мост. Спомням си го от ранното си детство - седемдесетте години на ХХ век. Тогава гордостта на родната промишленост бяха пушещи комини на заводите. Беше обичайна гледка пред старите къщи и кооперации в центъра да има купчини с дърва и въглища или цистерна на "Топливо" да разтоварва нафта. Няма да говорим, че нямаше никакви норми за вредни емисии от автомобилите. Като се задържи инверсия няколко дни и снега почерняваше. Тъй, че сегашния рев за "фини прахови частици" е по-скоро глезотия.
Ще перефразирам нещо, което обикаля Фейсбук от седмица-две ... За няколко дървета между Семинарията и гара Пионер еколозите вдигнаха олелия до небето и трамвай до Дървеница още няма, обаче за италианския боклук не гъкват ...
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1911
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4971 on: 21.12.2019, 21:38:29 »
В "онова" време пак имаше синкав облак над София. Най-добре се очертаваше над Орловия мост. Спомням си го от ранното си детство - седемдесетте години на ХХ век. Тогава гордостта на родната промишленост бяха пушещи комини на заводите. Беше обичайна гледка пред старите къщи и кооперации в центъра да има купчини с дърва и въглища или цистерна на "Топливо" да разтоварва нафта. Няма да говорим, че нямаше никакви норми за вредни емисии от автомобилите. Като се задържи инверсия няколко дни и снега почерняваше. Тъй, че сегашния рев за "фини прахови частици" е по-скоро глезотия.
Ще перефразирам нещо, което обикаля Фейсбук от седмица-две ... За няколко дървета между Семинарията и гара Пионер еколозите вдигнаха олелия до небето и трамвай до Дървеница още няма, обаче за италианския боклук не гъкват ...

Това, което знам за боклука е, че боклукът на Милано пристига с корби до пристанище Варна, от където се кара с влакове за изгаряне някъде в северозападна Бъллгария. Когато работех в БДЖ-то, един път го карахме тоя боклук от Варна до Синдел и събрахме мухите по цялото трасе. Ужасна смрад. А тия дето са се падали да са бутащ локомотив после от Синдел нататък, трябва да е било кошмарно.
« Last Edit: 22.12.2019, 01:09:10 by qwerty95 »

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2700
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4972 on: 21.12.2019, 23:38:40 »
Питам за десети път сигурно:
КЪДЕ ще ги качите тези хора, които си оставят колите?
Метрото пълно, автобусите пълни, тролеите пълни, трамваите пълни...
До сега никой не е могъл да ми отговори. Включително и всезнаещите професори от "Спаси София".

На мен също ми е интересен отговорът на този въпрос. Но си задавам още един въпрос...защо за толкова дни с повишено замърсяване не изкараха екипи да мият улиците и булевардите, след като са задължени от Софийски градски съд? Нещо повече, предвид че до бордюрите на всички булеварди, улици и улички има слой прах дебел няколко пръста, за повишеното ниво на ФПЧ допринасят също така трамваи, тролейбуси и електробуси, общо взето всичко, което се движи по съответните пътни артериим. Освен да вземем да ги спрем и тях и да обявим дните за неработни?

ПП: Аз 90% от случаите използвам автомобил, за да стигна до място с редовен транспорт, защото за мен 35-40 минути чакане са много, както и 22:45 ми се струва доста ранен час за последен автобус.  По града се движа или с ГТ, или пеша, в зависимост от разстоянието и като цяло рядко влизам по центъра с автомобил, обикновено в почивните дни и то заради безобразното празнично и предпразнично разписание. Затова съм и "за" намаляване на автомобилния трафик в града, НО нека бъдем реалисти. С рестрикции може и да се получи желания резултат, но може и да не се, по-скоро второто. Тогава остава въпросът, какво да правим? Отговорът е прост и като всеки прост отговор, изисква пари :D. Tрябва градският транспорт да се превърне в желана услуга, като се разрешат неговите проблеми, вие всички знаете какви са. Само така хората като теглят чертата и видят 50 лв. месечна карта срещу 200 лв. гориво за автомобила, ще знаят какво да предпочетат.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4973 on: 21.12.2019, 23:58:16 »
...защо за толкова дни с повишено замърсяване не изкараха екипи да мият улиците и булевардите, след като са задължени от Софийски градски съд? ...

Не е особено разумно в дни с отрицателни температури да се мият улиците с вода, защото бързо ще се превърнат в ледена пързалка !

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Новини от София
« Reply #4974 on: 22.12.2019, 00:09:23 »
И все пак, там където може и в подходящи метеорологични условия се мие и продължават да мият:
Quote
Район „Подуяне“
ул. „Бесарабия"  от 20.12.2019 г. до цялостното измиване   /дневна смяна/

ул. „ д-р  Иван Селемински" от 20.12.2019 г. до цялостното измиване   /дневна смяна/

ул. "Витиня" от 20.12.2019 г. до цялостното измиване /дневна смяна/


район „Слатина“
бул. „Асен Йорданов“от 20.12.2019 г. до цялостното измиване  /дневна смяна/

ул. "Иван Димитров - Куклата от 21.12.2019 г. до цялаостното измиване /дневна смяна/

ул. "Мирково"  на 21.12.2019 г.

район „Сердика“

ул. „Скопие“ от 20.12.2019 г. до цялостното измиване на улицата /дневна смяна/

ул. "Ген. Г. С. Тодоров" - на 21.12.2019 г.

район „Надежда“  /дневна смяна/

ул. „Възрожденска“ на 20.12.2019 г.

 

район „Студентски“
бул. „Симеоновско шосе“ от 20.12.2019 г. до цялостното измиване на булеварда /дневна смяна


район „Младост“
бул. „Филип Аврамов“ – от 20.12.2019 г. до цялостното измиване на булеварда /дневна смяна/

район "Красна поляна"

ул. "Освобождение" - от 21 .12.2019 г. до цялостното измиване /нощна смяна/

ул. "Орлица"  на 21.12.2019 г.

ул. "Криворечка паланка" на 21.12.2019 г.

район "Кремиковци"

бул. "Ботевградско шосе" - от 20.12.2019 г. до цялостното измиване на булеварда

Дейността се изпълнява при подходящи метеорологични условия!
Къде ще се мие утре

Quote
Статия от 18.12.2019 г. Екипи на фирмите, ангажирани с почистването на София, мият булеварди и улици в София. В днешния ден са предвидени за миене бул. „Филип Аврамов“ в ж.к „Младост“ и  бул. „Симеоновско шосе“, както и  бул. „Вардар“, ул. „Божурище“ и ул. „Крум Стоянов“ в район „Илинден“.

През нощта, ако температурите се задържат положителни, ще се мие и ул. „Житница“. Работата се контролира от Столичния инспекторат.   

Миенето на пътната инфраструктура е една от мерките за по-чист въздух.
Източник - СО
« Last Edit: 22.12.2019, 00:13:44 by Petko21 »

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2700
    • View Profile
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4975 on: 22.12.2019, 00:30:46 »
Къде дремаха цяло лято, а последните два месеца? За повишено замърсяване се говори от началото на декември, а денонощията с отрицателни температури до тук се броят на пръсти.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4976 on: 22.12.2019, 00:32:19 »
Сега е топло. Преди няколко дни през нощта температурите падаха до –6,–7 градуса.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7022
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Новини от София
« Reply #4977 on: 22.12.2019, 11:09:48 »
Къде дремаха цяло лято, а последните два месеца? За повишено замърсяване се говори от началото на декември, а денонощията с отрицателни температури до тук се броят на пръсти.
Ами цяло лято се мият булевардите и то поне по 2 пъти...Имай предвид, че всичко това са доста пари и не са онези времена в които денонощно се е миело...

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6826
    • View Profile
Re: Новини от София
« Reply #4978 on: 23.12.2019, 18:33:09 »
Не съм виждал софийски сняг до 2016 г. В Димитровград обаче, през 80 те години снегът почерняваше на 3тия ден, а на  5 тия беше като наръсен със сажди.
В София обаче, не вярвам да е било супер по-добре. Видите бяха още по-гадни и от въздуха.
Моето мнение е, че хората само копират модерното и докато е модерно да си с кола ще се бутат в тях на всяка цена. Ако трябва ще почнат да живеят вътре по време на задръствания. Ако измислят баня за коли ще е къпят по светофарите ама ще са вътре в играта!

Изпратено от моят Moto C с помощта на Tapatalk

Украйна, победа!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Новини от София
« Reply #4979 on: 05.01.2020, 13:35:26 »
Малко информация от транспортната комисия на 23-ти декември. На нея се каза доста интересна информация за дружествата. Ето какво успях да запиша:

1) Столичен Автотранспорт:
Дружеството има щат от 1411 души. От тях 1217 са шофьори. Дружеството е прибрало 350 шофьора от Карат-С , а 150 са напуснали.  Имат 15 броя курсисти. В момента от щата 120 шофьорски места са незаети – основно в Малашевци и по-малко в Дружба.
Курсове за професионална квалификация минават в момента 53-ма души. Годишно около 30 души преквалифицират от кат. С за категория D.

Цена на километър пробег за 2019 г. – 3,07 лева;
Искана цена за километър пробег за 2020 г. – 3,60 лева;
За 2020 г. предвиждат да експлоатират 81 автобусни линии с 500 коли, за които им трябват над 1400 водача.

Водачите им не искат да работят на нощните линии. Но в суматохата на въпроса за подробности защо – някак си Монов забрави да отговори.
Истината е, че ги карат да си доработват в сутрешен пик, за да станат 8 часа като не им се плаща престоят в депо от 4 до 6 сутринта.

Монов потвърждава ангажимента, че в следващите 3 години всяка година ще вдига с 10 % заплатите.

За 5-те употребявани автобуса за витошките линии има 2 кандидатствали фирми.

Имали отношения с гимназиите Хенри Форд и Макгахан. Взимали от тях сервизни работници, но не се задържали… Имали отношения и с университети – какви точно – не стана ясно.

Извънредният труд намалявал. Вече в повечето случаи се спазвал законът и шофьорите имали до 30 часа месечно извънреден труд. Имало и месечен график за отпуски, които уж се спазвал.


2) Столичен Електротранспорт
За 2019 г. е трябвало да направят 14 888 000 км пробег. Щели да направят 14 400 000 км пробег. Имало ремонти и затова(а не заради липса на водачи  :D ).

За 2020 г. е предвиден 16 200 000 км пробег, от който 15 120 000 км за ТМ+ТБ и 1 080 000 за електробусите. Електробусният превоз ще се плащал на 3,30 лв км пробег.

През 2019 г. е возил на 5,16 лева на км пробег.
За 2020 г. дружеството е поискало 6,79 лева на км пробег.

През 2020 г. имат готовност да пренасочат трамвайни линии и мотриси във връзка с очакващият се ремонт на Цар Борис ІІІ. Тази година щели да разкарат панелите от Гео Милев до Цветан Лазаров.

Ганчев спомена, че за 25-те трамвая участват Шкода, Песа и Дурмазлар.
Спомена, че за 30-те кондензаторни електробуса участват 5 фирми. Спомена 3 от тях – Хигер, Соларис и Алстом.
Възможно е тази година да купи още 10 Т6А5 от Прага.

Ще се ремонтират 3 ТИС-а по ОП Околна Среда. Два успях да запиша – Веслец и Слатина. Продължава внедряването на SCADA телеметрична система в ТИС-овете за дистанционно наблюдение и управление.

В момента не достигат 50 ТБ водача и 60 ватмана.
За тролейбусите вижда проблем, че трябва да се придобие D категория. Горещо подкрепя очакването да се промени закона и да е възможно от кат. В директно да се взима D след преминаването на специален курс. Това ще разреши проблема според него.
Дружеството имало организирано дуално обучение с гимназия Хенри Форд за кадри, но нямало много участващи.

В момента дружеството изготвяло работни проекти и тръжни процедури във връзка с ремонти на релсов път – спомена за Стамболийски, Илиенско шосе и Баучър конкретно, но имало и други.

На въпроси, Ганчев отговори, че многократно са подавали информация и сигнали към дирекция „Управление и анализ на трафика“ и дирекция „Транспорт“ за проблемни места, където е необходимо бързо пропускане на превозни средства. Били подкрепяли и обособяването на трамвайни трасета с пъпките. Имат против организирането на споделени трасета по стари трамвайни, защото основата не била предвидена за движение на тежки автобуси върху тях, което компрометирало асфалтовото покритие върху тях.

За ремонта на депата и гаражите каза, че няма пари. Извършвали само ремонт и поддръжка на съществуващото в тях. Каза, че един основен ремонт и модернизация на едно депо струва между 50 и 70 милиона лева. За тролейбусните – по-малко.

Според него трамваят по Копенхаген е изключително важен и се надява час по-скоро да се реализира, но има много отчуждения. Планира през следващите години да вземе още повече линии от автотранспорта, които да експлоатира с електробуси.

Преминаването към едно междурелсие според Ганчев не е невъзможно, но според него на този етап е безсмислено, поради простата причина, че има още много други проблеми, които били по-важни за оправяне. Каза, че не е смятал ориентировъчно колко би струвало това, но било „поне няколкостотин милиона лева“.

60-те електробуса ще бъдат гарирани в Искър и в Левски приблизително по равно, от което следва, че ще се възстанови Левски като нормално работещо депо-стоянка.

3) Метрополитен
Интересното тук е цената на км пробег:
През 2019 г. са возили на 14,79 лева на км пробег.
През 2020 г. искат да возят на 16,50 лева на км пробег.

През 2019 г. транспортната задача на метрото е била 4 748 000, която се изпълнява на 100 %.

За третия метродиаметър през 2020 г. ще се отделят малко над 900 000 км пробег.
Първият участък щял да се пусне през май или юни, в зависимост от това, кога Сименс ще се справят с настройките на системите в тунелите и на станциите. Строителите се били забавили, заради форсмажори.

4) ЦГМ
Общият пробег за транспорта за 2019 г. е 62 354 000.
За 2020 г. предвиждат 64 325 000 км. Увеличението е предимно за Столичен електротранспорт и за метртото.

През 2019 г. продали 35 600 годишни карти по 365 лева, което правило близо 13 млн лева приход. Много били доволни…
Планират през 2020 г. да увеличат продажбите на превозни документи с +3 %.

Щели да увеличат броя на полицаите, които да работят с ЦГМ както с контрольорите, така и за паркирането.

Щели да въведат пилотен постоянен контрол по някои линии. Пилотно щели да пробват по линия 111 като за целта щели да се оформят екипи и в определени дни всички коли на линията ще бъдат с постоянен контрол.

Предлагат да се оформи работна група за тикет системата. За да имало „прозрачност“…
В София към момента има 28 000 зонирани паркоместа. 23 000 в зелена зона и 5 000 в синя зона.
С разширението, което се предлага в Иван Вазов и в Слатина пресмятат, че паркоместата ще се увеличат с + 5000.

Смятали да завършат паркинга на МС Сливница през 2020 г. Щял да бъде за 262 места. На Централна гара щял да бъде за 87 места. Търсят терен около МС Западен парк за изграждане на наказателен паркинг за Люлин, за да урегулирали паркирането в квартала…

ЦГМ иска да закупи от 3 до 5 броя репатрака (а не паяци), по примера на Бургас, през 2020 г., с които по-мобилно и бързо да репатрира автомобили.
Скобаджиите били организирани в 46 екипа.
Не се води статистика на вдигнатите автомобили.

Разбра се, че има подзони в зелена зона, в които има повече продадени на брой стикери за паркиране от наличния брой места. Подробности не разбрах. Другият път ще разпитам.



храна за мозък - http://www.banitza.net/