Тогава би трябвало да бъде хорда, тъй като влиза в града: кварталите Илиенци и Бенковски са извън нея. Но както и да е, да оставим този математическо-граматически спор.
По същество, със ССТ ще спасяват средства от ОП Регионално развитие, които иначе може да загубим заради проблемни проекти:
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/05/28/2070136_severnata_tangenta_na_sofiia_shte_se_stroi_s_pari_po/---------------------------------------------------------------------------
"Северната тангента на София ще се строи с пари по "Регионално развитие"Между 140 и 240 млн. лв. от рискови проекти по програмата ще бъдат пренасочени към отсечката
Включването на голям пътен проект към оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) се оказа най-сполучливият вариант за спасяване на средствата от рискови проекти. Има опасност по програмата да бъдат загубени между 140 и 240 млн. лв., с които се финансира строителството на 84 обекта в страната. С решение на 12-ия комитет по наблюдение на програмата се прие, че средствата ще бъдат пренасочени към Северната скоростна тангента на София. Причините за избора са две - има готовност за бързо започване на строителството и 16.5-километровото трасе може да се разглежда като част от околовръстния път на София и така да получи финансиране по линия на регионалното развитие. Със средства от програмата от нея бе извършено и разширението на южната дъга на околовръстния път.
Малка промяна
За да може обаче северната тангента да се финансира със средства за регионално развитие, комитетът прие още и промяна на самата оперативна програма. "Взехме решение за разширяване на нейния обхват, като в нея се включи и ново строителство. Както знаете, такова към момента не е допустимо", каза Деница Николова, ръководител на управляващия орган на оперативна програма. Тя уточни, че от рисковите проекти 61 са общински, а останалите 23 са на публични институции. Всички са без избрани изпълнители за основните дейности. Най-често причината за това са обжалвания на обществените поръчки. Рисковите проекти са по схемите за туристически атракции за предотвратяване на риска от наводнения, за мерки за енергийна ефективност на образователни заведения и за болници.
Управителният съвет на ОПРР е обсъждал няколко варианта за спасяване на средствата по тях. Единият е бил финансирането да се пренасочи към готови обекти, изградени с национално финансиране. Такива обаче няма, тъй като през последните години се строи основно с европейски средства. Друга дискутирана възможност е било пренасочване на средства към финансовия инструмент JESSICA, но максималният размер в този случай е малък – до 15 млн. лв. Заради липсата на готовност за усвояването им е отпаднала и възможността парите да отидат за финансиране на социалния патронаж.
Не всичко е загубено
Следващият месец ще се проведат срещи с всички бенефициенти на рискови проекти. Там, където има шанс за бързо развитие, ще бъдат начертани мерки за тяхното ускоряване. Където обаче се установи невъзможност за наваксване на сроковете, договорите ще бъдат прекратени, а средствата пренасочени.
"Нито един бенефициент не би бил щастлив от това, но и самите те вече са наясно могат ли да изпълнят мерките", каза Деница Николова. До края на юни срещите с бенефициентите на рискови проекти трябва да приключат, а до октомври ще има яснота за спестения ресурс. Тогава ще се задвижи искането за промяна в програмата и ще бъде подадена апликационната форма за северната тангента.
Първоначално пътният проект трябваше да се финансира по програма "Транспорт", тъй като е част от важни европейски пътни коридори. С новото развитие обаче апликационната форма, с която Агенция "Пътна инфраструктура" кандидатстваше за финансиране на проекта по програма "Транспорт", вече е изтеглена и е подготвена нова. По данни на агенцията строителството и надзорът на северната тангента ще струват общо 250 млн. лв. Вече има избран изпълнител - обединение между италианските компании Salini и Impregilo. Изборът на изпълнител обаче се обжалва от двама от кандидатите за строителството на пътя - австрийската компания "Порр Бау" и обединение ХПВС-ССТ, в което влизат "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".
"