А нощните линии спират, само ако някой сигнализира, че има за слизане/качване.
Интересно е откъде идва тази градска легенда. В сайта на ЦГМ никога не е имало такава информация - както в сегашната версия, така и в предишната.
Направих едно по-подробно търсене в google за новинарски статии както от първоначалното пускане на нощния транспорт през 2018, така и при възстановяването му миналата година. В тези статии са описани подробно всякакви характеристики на тази услуга (работно време, цена и начин на плащане, маршрути, валидност на определени абонаментни карти и други), но в нито една статия не се споменава да има правило относно това, че спирките на нощните линии работят в режим "по желание". Очевидно такова нещо никога официално не е било въвеждано като правило. Имам чувството, че тази градска легенда идва от транспортните интернет форуми.
Аз смятам, че такова правило (нощните автобуси да спират само ако има желаещи за слизане/качване) е добра идея. Но в същото време, то трябва да бъде официално разписано, за да няма място за импровизации.
Попадал съм на нощни автобуси, при които кондукторката напомня на всеки пътник, че за слизане трябва да се натисне бутона STOP и това всъщност работеше добре. Но съм попадал и на автобуси, при които бутоните не работят или не издават звук, който да сигнализира на шофьора, че има натиснат бутон (сигурно шофьорите смятат автобусите за бащиния и са изключили звука, за да не ги дразни). И в тези случаи съм ставал свидетел на ситуации, при които заставане пред вратата не е достатъчно и от това следват разправии между желаещия за слизане пътник и шофьора. И спиране на място много след регламентирана спирка, защото шофьорът не е видял този, който иска да слиза.
Трябва да се разпишат официално правилата и да се поставят както в сайта, така и в автобусите (може би и на английски език би било добра идея). Също така може би е добра идея да се инструктират кондукторите да напомнят на всеки пътник (при проверка или продаване на билет), че трябва да използва бутон STOP, когато иска да слезе. И не на последно място - да се правят технически проверки дали тези бутони работят и дали издават звук, който да сигнализира на шофьора, че има желаещи за слизане.
Официално го няма, но неофициално е добре да те забележи шофьорът в тъмницата навреме, иначе има голяма вероятност да не спре.
Мястото, за което говоря е добре осветено. При ситуацията от миналата нощ аз видях човека на спирката без проблеми, въпреки че бях седнал на място до прозореца
от другата страна на автобуса. Видях и как този човек се изправи, когато е забелязал автобуса. Изправянето се случи преди автобусът да се изравни с него, т.е. шофьорът е можел да види, че има човек, който се изправя (което би трябвало да е достатъчен сигнал за намерение за качване),
ако е гледал към спирката. което очевидно не направи.
Замислете се и за гледната точка на човека на спирката. Когато човек чака при спирконавеса - той няма добра видимост към идващите превозни средства. Това е заради дърветата и специфичната геометрия на булеварда. Първият момент, в който виждаш автобуса, е горе-долу когато той се изравни с началото на острова.
Много ясно, че си длъжен да сигнализираш по някакъв начин , че ще се качваш.
Къде го пише?
Стоейки на пейката седнал и гледащ в телефона си не само един автобус ще изпуснеш.
Не съм казал, че човекът си е гледал в телефона. Това е грозна манипулация с цел да защитиш шофьора.
6 спирки и 9 светофара за 7 минути от Батенберг до Надлез Надежда така се минават.
Може би ще се минават много по-лесно, ако повечето светофари работеха на режим "Внимание".