Малко впечатления от ГТ Страсбург. Снимките- от интернет.
Схема на ГТ:
https://www.cts-strasbourg.eu/export/sites/default/pdf/CTS-juin-2019-plan-detaille-du-reseau-urbain-bd-1.pdfТрамваи:Трамвайните линии са 6- A, B, C, D, E, F. Интервалите на движение на линии A, B, C, D и Е са: 6 мин. в пик и 7-8 мин. извън пик и събота, и неделя 12-15 мин. Рано сутрин и късно вечер са на 15 мин. Поради огромния дублаж на линия F с линии В и С тя е на по- рядко- делник и събота 10-12 мин., неделя 20 мин. и рано сутрин- късно вечер- 30 мин. Линия D е международна- отива в германското градче Кел от 2017г. и разширена до центъра му октомври 2018г. До Кел ходи всеки втори трамвай, с изключение на събота следобед, когато всеки трамвай ходи до Кел. Делник трамваите до Кел забелязах, че са претъпкани. За разлика от Цюрих, където по улички с малко трафик, например 6 към зоологическата градина трамваите вървят при колите, тук трамваите са
само в обсособени трасета. Което води до това, че на някои места трасетата са едноколовозни, понеже няма мсто за две линии, но отсечките са къси, най- дългите такива участъци са между две спирки. На всяка трамвайна спирка има автомат за билети.
Всички трамваи без Е минават през главната точка за прекачване- спирка Homme de Fer, в историческия център. Е минава само по периферията на центъра.
Трамваи- 14 трамваи тип "Еуротрам" произведени 1994г. и 10 произведени 1998-2000г., дълги 33 метра
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bombardier_Eurotram_n%C2%B01003_CTS_Alt_Winm%C3%A4rik.jpg?uselang=fr- 17, произведени 1998-2000г., но дълги 43 метра, на снимката се виждат двете дължини;
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eurotram_33m_%26_43m_Strasbourg_vues_d%27en_haut_-_Elsau.jpg?uselang=fr-41 Алстом Цитадис, произведени 2005- 2007г.;
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tramways_Strasbourg_15.JPG?uselang=fr- И 22 Цитадис, произведени 2016-2019г.:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nouvelle_rame_Citadis.jpg?uselang=frИ 22 Цитадис, произведени 2016-2019г.:
И един от т.нар. от мен "европейски трамваи", понеже са боядисани в синьо, с жълти звезди, с европейските сгради в Страсбург и...
(открийте сами надписа на български)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Strasbourg_tramway_Citadis_juin_2012.jpg?uselang=fr Европейските трамваи са нови и стари Цитадиси. По линии А и С се движат само стари Цитадиси, по линия D само нови Цитадиси и стари "европейски", По линия В са стари Цитадиси и дълги Еуротрам, а по линии Е и F - къси Еуротрам.
Автобус GАвтобус G е нещо като бърза автобусна линия. Тя в голяма част от маршрута си върви в обсособено трасе, на интервали от около 7-8мин. делник, 10 мин. събота и 15-20 мин. неделя и рано сутрин и късно вечер е на 30 мин. Таблата по спирките са като тези на трамваите:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Affichage_temps_d%27attente_Tramway_Strasbourg_version_2013.JPG?uselang=frПо нея вървят 10 Мерцедес Ситаро произведени 2013 г.:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BHNS_ligne_G_essais_et_formation_Strasbourg_14_novembre_2013_17.jpg?uselang=frКачването в автобус G е от всички врати
Автобуси L1, L3, L6Тези автобусни линии имат основна роля в ГТ, но по- малка от тази на трамваите и автобус G. За разлика от него те имат бус ленти на места (не обсособено трасе), имат ел. табла на всяка спирка, но по- простички, и имат автомати за билети само на някои спирки. Те са единствените, по които вървят съчленени (има само две линии освен тях, по които вървят съчленени, като скоро на мястото на едната ще пуснат трамвай (4).). L3 и L6 минават през историческия център. Интервалите на движение на L1 и L6 е 7-8 мин. делник, 12 мин. събота, 20 мин. неделя следобед и 30 мин. неделя до обед, рано сутрин и късно вечер. L3 е малко по- редовна събота и неделя- събота е на 8-10 мин., а неделя на 20 мин. до обед и 15 мин. следобед. За разлика от Цюрих, тук качването във всички автобуси е само от първа врата освен автобус G.
Нормални автобусиИма много нормални автобсни линии. При тях няма бус ленти, няма ел. табла по спирките, няма и автомати. Качването е само от първа врата и тук почти няма съчленени автобуси, освен две линии, както казах по- горе и то по едната (24) вървят смесено къси и дълги.
Има няколко автобуса, на които интервалът им е като на L1 и L6, останалите имат индивидуални интервали, като основният делник е 15-20 мин. неделя 30-45-60 мин.
Подвижен състав (включвам и този за L1, L3, L6):
Тук интересното е, че след 2011г. всеки автобус се поръчва чисто бял и за всяка година се избира художник да украсява автобусите.
Тук по голямата част от автобусите са Агора/Цителис, останалите:
- 20 съчленени Соларис 4-то поколение, произведени 2018г.:
https://www.google.bg/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=zw1xXcqpMNHQxgOm_6g4&q=bus+L3+strasbourg&oq=bus+L3+strasbourg&gs_l=img.3...6943.10338..10573...0.0..0.105.1051.9j2......0....1..gws-wiz-img.......0i8i30j0i24.u5DQP5SOEEc&ved=0ahUKEwiKzf-H5bnkAhVRqHEKHaY_CgcQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=iASjR0k7BQ5mdM:
- 20 съчленени Соларис 3-то поколение, произведени 2015/16г.:
https://www.google.bg/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=zw5xXcnKBfiU1fAP1pm1iAc&q=bus+solaris+strasbourg&oq=bus+solaris+strasbourg&gs_l=img.3...25509.32512..32717...0.0..0.114.2170.13j10......0....1..gws-wiz-img.....0..0i67j0j0i30j0i19j0i30i19j0i8i30i19j0i5i30i19j0i8i30j0i5i30.oNyogPMskFw&ved=0ahUKEwiJ7t2B5rnkAhV4ShUIHdZMDXEQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=rpowgChdNHyDOM:
Един съчленен соларис хибрид, произведен 2010г.:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Compagnie_des_transports_strasbourgeois#/media/Fichier:Solaris_Urbino_18_n°400_Strasbourg_boulevard_Wilson.jpg
- 8 къси Соларис, произведени 2010г.
https://www.google.bg/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=8A5xXaT5ObXRxgPI45OwDQ&q=bus+solaris+12+strasbourg&oq=bus+solaris+12+strasbourg&gs_l=img.3...108783.109237..109519...0.0..0.97.278.3......0....1..gws-wiz-img.g8D8Cl-T9KE&ved=0ahUKEwiksfCR5rnkAhW1qHEKHcjxBNYQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=AanjySRS-cQ-9M:
- 8 къси Ивеко Урбанвей, произведени 2015г.:
https://www.google.bg/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=Xw9xXfeYHOTIxgP-wb_oAQ&q=iveco+urbanway+strasbourg&oq=iveco+urbanway+strasbourg&gs_l=img.3...128737.137322..138959...0.0..0.109.2498.24j3......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30j0i8i7i30j0i7i5i30j0i67j0j0i30.zHymQVyDbWE&ved=0ahUKEwi3xMnG5rnkAhVkpHEKHf7gDx0Q4dUDCAY&uact=5#imgrc=oSduR4McEZ1c4M:
И 7 съчленени:
https://www.google.bg/search?biw=1366&bih=651&tbm=isch&sa=1&ei=Xw9xXfeYHOTIxgP-wb_oAQ&q=iveco+urbanway+strasbourg&oq=iveco+urbanway+strasbourg&gs_l=img.3...128737.137322..138959...0.0..0.109.2498.24j3......0....1..gws-wiz-img.......0i7i30j0i8i7i30j0i7i5i30j0i67j0j0i30.zHymQVyDbWE&ved=0ahUKEwi3xMnG5rnkAhVkpHEKHf7gDx0Q4dUDCAY&uact=5#imgrc=Ka8zSVp8Pnp_4M:
Още нещо- тук малко ми заприлича на България, защото:
- На доста от съчленените едно от общо две вътрешни табла не работи или примигва
- На вътрешното табло в автобус 2 никой не беше отразил временния маршрут
- На стар "европейски" трамвай не бяха въведени новите спирки в Кел.
- Един съчленен Соларис от 4 генерация нямаше ни гласово, ни работещо ел. табло вътре.
Сега ще кажете- това са глупости, но как тогава в Цюрих всичко беше като образец?
Лично на мен в Цюрих ГТ повече ми хареса.