Author Topic: Метрото в другите градове по света  (Read 134066 times)

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Здравейте, приятели на ГТ!

Предпоследната седмица на Май посетих Сингапур и отделих един ден на разходки из градския транспорт, най-вече метрото и исках да споделя своите преживявания от първо лице.

Както и с Пекин, малко история. Сингапур за първи път се установява като пиратско селище на може би най-важния търговски път в света, през проливите Малака и Сингапур. Наличието на активна търговия през цялата история на тези проливи привлича Британците, които установяват колония през 1819 година. Британците реорганизират и модернизират града според плана Джаксън (Jackson Plan или Raffles Town Plan), обособявайки квартали за всеки един от етносите, които живеели и прииждали към острова. Така от исток на запад са разположени:
- Chinese kampong (Chinatown), намиращ се на брега на залива и стигащ до река Сингапур,
- на север от китайското поселение е индийското (Chuliah kampong), което след това се разширява до днешния район Little India на Север
- Река Сингапур, разделяща града на две,
- Централна градска част с административни сгради и на север на хълм разположен и Fort Canning
- Европейското поселение, в което са се разполагали европейските търговци, както и богатите азиатци,
- Kampong Glam, в който са живяли предимно мюсюлманите - араби, малайзици, бугис, както и султана на Сингапур.
В днешно време старите очертания на града се виждат отчасти, като вече не са разположени на брега на Сингапурския проток, а в марината, заградена от нови усвоени площи от протока - искуствени брегове и острови.

Общо линиите на метромрежата на града са 5, като централната линия - Downtown line е може би най-натоварената в града. Тя описва една голяма фльонга през центъра, преминавайки през практически всички исторически центрове на града, както и през новите Downtown - "Ситито" на Сингапур и Bayport. Първата линия е East West Line (EWL), чието строителство е започнато през 80-те и първите станции влизат в експлоатация през 1987г. Линията е обикновенна, с надземни и подземни станции. North South Line (NSL) e строена по подобна технология на EWL и влиза в експлоатация също през 1987. Линиите Downtown line (DTL), North East Line (NEL) и Circle Line (CCL) са пуснати в експлоатация след 2000 година и са изцяло автоматични, без машинисти. Това е и най-разширената мрежа автоматично метро в света! На всички линии и спирки, на които съм се возил, има предпазни врати, които се отварят едновременно на влака и на перона. Влаковете на автоматичното метро са изцяло проходими, като на око са дълги около 100-120 метра. Най-дълбоката станция е Bancoolen, дълбочина 48 метра. От нивото на перона до нивото на тротоара се стига със 7 ескалатора, като единият от входовете на Bancoolen излиза директно в бизнес университета на Сингапур (Singapore Management University). Във влаковете има както места със седалки, така и такива без седалки за увеличен капацитет. Специално са оставени места за инвалиди с колички (седалките са съкратени с 2 места). Тунелите и влаковете са изключително широки, по-широки и от Берлин и от София. По мое усещане трима души могат да застанат успоредно в местата, където има седалки. Ширината на салона е може би 3 метра, може и повече.

Системата за таксуване е много подобна на Пекинската. Във всяка станция има автомати, на които пътникът може да си закупи карта, заредена с определена сума. Цената за превоз зависи от разстоянието между станциите и се изчислява с точност до 10 цента. Средно за пътуване се заплаща около 2 долара с метрото (това е около 1,20 евро или 2,4 лева). В автоматите за продажба на билетите не се указват само имената на станциите, но и тяхните кодови номера (например Chinatown (NE4/DT19), което означава, че станцията е четвърта от NEL, както и деветнайста от DTL). На някои от станциите (но не на всички) има разчертани зони за чакане за качване и отредено място за слизащите пътници от влака. Това е направено по подобие на Пекинската подземна железница, но за разлика от Китай, хората се съобразяват много по-малко с тази маркировка.

Интересен момент е номерацията на маршрутите. Номер 1 и номер 2 са линии, движещи се в рамките на един и същи метродиаметър, между едни и същи крайни станции, но в различни посоки. Номерата са указани навсякъде по станциите. Тъй като всички станции, през които минах са с един централен перон, това води до още по-голямо улеснение на пътуващите за да се ориентират в посоката. Кръговата линия има разклонение и по този начин заема 3 номера - 8,9 и 10, като 8 и 10 са в посока към разклонението, а 9 е от разклоненията в обратна посока, т.е. линиите имат само крайна дестинация, но не и начална.

Бидейки бивша британска колония, в Сингапур движението се извършва отляво. Това важи не само за наземния трафик, но и за метрото. По аналогия стоящите на ескалаторите застават отляво, а отдясно хората изпреварват.

Влаковете са сравнително тихи при потегляне и спиране. Замерените от мен максимални значения на шума са малко под 80dB, средна стойност около 65, минимилна - 52dB. Това позволява провеждането на разговор без съществено повишаване на гласа, което в Софийското е невъзможно.

В северния край на NEL и DTL са изградени довозващи вътрешноквартални автоматични надземни леки метромрежи. Влакчетата са снабдени с гумени колела е движат по бетонни релси с малки интервали от по 5-10 минути. Тези 3 микромрежи, които помежду си не са свързани, но ползват, до колкото разбрах, еднаква технология, изпълняват изключително функцията на довозващ транспорт, заменяйки по този начин автобусни линии в най-населените квартали. Прекачването от нормалното метро на тези линии се извършва в зоната на тарифиране на метрото - не се излиза през турникет. Човек може цял ден да си обикаля метрото без да излиза от него и да разгледа външните части на града през прозорците на микро метро мрежите. В летището Чанги има също такава мрежа, свързваща терминалите. Привидно всички тези мрежи са съвместими една с друга.

В момента се извършва строителството на последния участък, който ще затвори кръговата линия, както и на цяла нова линия, а именно Thompson-East Coast Line (TEL). Колкото и да се разхождах из града, не видях нито котловани, нито места, където да си личи, че се строи метро. Как го правят - не знам.

Надземният транспорт е изцяло автобусен, но на автобусите не съм се возил. Преобладават двуетажни. По наблюдения разписанията им са доста сгъстени, особено в пиковите часове и в рамките на 2 светофара могат да се видят два автобуса от една и съща линия да се движат един след друг.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
В Сингапур има и други, доста интересни работи. Всичко блести от чистота идеално, в Европа дори Австрия, Словения или Лихтенщайн не могат да догонят Сингапур, за останалите въобще не говоря...А редът просто е железен - глобяват на поразия яко за дреболии, дори за дъвчене на дъвка на улицата. За една хвърлена хартийка глобата е 1000 долара, така научиха китайците на чистота - с високи глоби. Казват: We are fine because we have fines. За по-сериозни работи обичайно наказание е бой с пръчки, за което се грижи военен, със специално напоени пръчки с вода. Да не говорим какво става ако хванат някой с наркотици, вкл. канабис - наказанието е бесилка, без възможност за замяна (един чичо с черна униформа ти казва "I am going to send you to a better place than this", нагласява примката и отваря капака.....) В Малайзия скоро наложиха мораториум върху бесилката, но не и в Сингапур. Нашите хора от ДС, депутати, министри, Шиши, Гриши и т.н. трябва да ги пратим на екскурзия с по една торба канабис, да ги гепят, да ни ги върнат в дървен костюм и така да се оправи държавата ни.....
А за купуване на кола, колкото и да си богат, не може да стане без разрешение от държавата, а броят им всяка година е строго лимитиран..... Не говоря за огромните такси, застраховки, цени за паркиране, подземните магистрали и т.н., които да те убедят, че е много по-добре да пътуваш с прекрасно уредения градски транспорт......
По рейс и по жена не се тича!

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
В Сингапур има и други, доста интересни работи. Всичко блести от чистота идеално, в Европа дори Австрия, Словения или Лихтенщайн не могат да догонят Сингапур, за останалите въобще не говоря...А редът просто е железен - глобяват на поразия яко за дреболии, дори за дъвчене на дъвка на улицата. За една хвърлена хартийка глобата е 1000 долара, така научиха китайците на чистота - с високи глоби. Казват: We are fine because we have fines. За по-сериозни работи обичайно наказание е бой с пръчки, за което се грижи военен, със специално напоени пръчки с вода. Да не говорим какво става ако хванат някой с наркотици, вкл. канабис - наказанието е бесилка, без възможност за замяна (един чичо с черна униформа ти казва "I am going to send you to a better place than this", нагласява примката и отваря капака.....) В Малайзия скоро наложиха мораториум върху бесилката, но не и в Сингапур. Нашите хора от ДС, депутати, министри, Шиши, Гриши и т.н. трябва да ги пратим на екскурзия с по една торба канабис, да ги гепят, да ни ги върнат в дървен костюм и така да се оправи държавата ни.....
А за купуване на кола, колкото и да си богат, не може да стане без разрешение от държавата, а броят им всяка година е строго лимитиран..... Не говоря за огромните такси, застраховки, цени за паркиране, подземните магистрали и т.н., които да те убедят, че е много по-добре да пътуваш с прекрасно уредения градски транспорт......

Наистина е така. Нарочно не си бях взел дъвки със себе си. Не може да се видят нито фасове нито пушещи хора по улиците. Причината за тези ограничения е историческа - Сингапур сериозно е пострадал от опиумната мания през 19ти век и са решили веднъж за винаги да се отърват от наркотиците, цигарите и вредните навици. В момента тече диспут, дали да не разрешат леката дрога, но май няма да се случи. По повод автомобилите - по някакъв бегъл спомен имат 300% данък за внос на автомобил. Въпреки това цената на такси услугите не е висока (от летището до Chinatown платих 20 долара, или 14 евро, като за същото разстояние в Берлин се плаща поне двойно повече). Подземните магистрали са впечатляващи. На моменти имах чувството че съм във филма "Аз, роботът" с Уил Смит. 

Всички тези факти обаче нямат общо с темата за метрото. Не вярвам да проимаме някога подобна на тяхната мрежа по гъстота, технологичност и качество на строителството. Дори и китайците трябва да стигаме, защото са ни изпреварили. Поуките обаче за системата за таксуване и организирането на номерацията на маршрутите може да са ни полезни. Най-малкото като дискусия, като търсене на по-гъвкави варианти да обслужим нашия град. Затова споделям своите впечатления, за да провокирам мислене, в надеждата че някой от общината или метрото чете...

Празни надежди....
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Метро се строи по направления с пътникопоток над 20 000 пътници на час в пик и невъзможност за развитие на градска железница поради компактно застрояване или други причини, при по-малки пътникопотоци разходите за изграждане и експлоатация са прекалено високи. Сингапур е с над четири пъти по-голямо население от София съответно пътникопотоците са в пъти по-големи. В София трите метродиаметъра ще покрият всички направления с такива големи пътникопотоци  и е по-добре да се мисли за развитие на скоростни трамваи, градска железница към северните и североизточните крайни квартали както и Банкя и Казичене, подобряване на автобусния и тролейбусния транспорт и т.н. :rolleyes:

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Метро се строи по направления с пътникопоток над 20 000 пътници на час в пик и невъзможност за развитие на градска железница поради компактно застрояване или други причини, при по-малки пътникопотоци разходите за изграждане и експлоатация са прекалено високи. Сингапур е с над четири пъти по-голямо население от София съответно пътникопотоците са в пъти по-големи. В София трите метродиаметъра ще покрият всички направления с такива големи пътникопотоци  и е по-добре да се мисли за развитие на скоростни трамваи, градска железница към северните и североизточните крайни квартали както и Банкя и Казичене, подобряване на автобусния и тролейбусния транспорт и т.н. :rolleyes:

Вариант да построим метро като сингапурското е невъзможен. Причините си описали са коментирани надълго и нашироко във форума. Тук обаче идва едно но. Хардуера ни е до голяма степен готов - тунели, станции, мрежа и т.н. Софтуера обаче търпи промени - система за таксуване, система за синхронизация, разположение на наземен транспорт и т.н. Именно затова съм отделил внимание на организацията на транспорта - честота на превоз, продажба и цена на билети, номериране и информация за станции, организация на пътникопотоците в станциите. Тези неща може сравнително лесно да бъдат оптимизирани у нас. Това се надявам да се промени. Простете оффтопика
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2336
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Протести в Сантяго, Чили заради поскъпването на билетчето за метрото



 :blink: :blink: :blink:
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Градски транспорт и метро в Лисабон
Население на града и прилежащите територии: повече от 2,5 милиона. Брой метролинии: 4. Цена на единично пътуване: 1.5 евро.

Средата на Октомври посетих Лисабон, столицата на Португалия и реших отново да споделя преживяванията и наблюденията си от местната метро мрежа.
Метро мрежата се състои от 4 линии: Червена, Синя, Зелена и Жълта. Червената линия е най-новата и свързва Летището, Гара Ориенте (Источна гара, по проект на Сантиаго Калатрава), Лисабонското Експо (намира се до гарата), источните квартали на града и се пресича с всички останали линии. Синята, жълтата и зелената линии са по-стари и по повод на Експото в Лисабон са основно преработени. Преди са били една линия, но впоследствие са разделени. Първите тунели са копани през 60-те, но е трудно да се различат старите от новите станции. Синята и зелената линии стигат до сърцето на стария град, докато жълтата и червената започват малко по-насевер. Междурелсието до колкото разбрах, е стандартно, захранването е с трета релса, но плъзгачът минава отгоре на релсата, а не отдолу, както е при нас. Метростанцията на летището е извън сградата на терминала, като входовете са точно пред терминал 1. Терминал 2 е свързан с безплатен автобус-совалка.

Всички метростанции са с 2 перона, както са и всички нови станции в София. Една от най-големите странности на метромрежата е движението отляво. В началото няколко пъти слизах на грешния перон в очакване на влака в обратна посока. Малко е объркващо, предвид че движението на автомобили е отдясно, както и в бг. Посоките по станциите са обозначени с имената на крайните спирки. Всички станции имат еднакво оформление на имената, табелите за вход и изход и визуално ориентирането е изключително лесно след първоначалния период на свикване. Информационната система е изцяло на португалски, без превод на английски, но предвид използването на латинската азбука, проблеми с разбирането няма.
Като допълнение на информационната система съществува приложение в Google PlayStore, наречено UnderLX. Това приложение заслужава отделно внимание. То съдържа карта и две схеми на метрото, списъци със станциите и изпраща уведомления за нарушение на движението. Освен това автоматично засича влизането във метрото и записва от коя станция се е качил пътникът, на коя е слязал, колко време се е предвижвал. Така на края на пътуването си имам пълна статистика с най-често ползвана станция, най-често ползван маршрут, време за престой в метрото, средна скорост на придвижване. Гугъл картата, която е добавена в приложението позволява не само проследяване на локациите на станциите, но и показва в реално време местоположението на влаковете по линиите. Разбира се, приложението дава възможност и за търсене на най-бърз маршрут в мрежата. Не позволява обаче закупуване на билети. Приложението, до колкото разбирам, не е създадено от общината и се поддържа с дарения от Patreon.

Валидирането в метрото се извършва и при влизането и при излизането от станциите. Цената на единичен билет е 1.5 евро, докато дневната карта е 6.4 евро. В Лисабон няма билети за време и по това системата прилича много на Софийската. Разликата в цената между единичен билет и дневна карта е огромна. При прекачване от една линия на друга в метрото няма таксуване. Електронните карти се закупуват от автомати за билети, работещи с монети, карти и банкноти. Автоматите работят на португалски, английски и испански. Стойността на самата карта е 10 цента и може да се презарежда много пъти. Самата карта е картонче и може да се прегъва, т.е. не е пластмасова. Картата важи за всички видове транспорт.

Метровлаковете в Лисабон са произвеждани в няколко серии между 1990-2002 от консорциум между вече несъществуващия португалски производител на железопътни превозни средства Sorefame и Bombardier. В редовна експлоатация се използват сдвоени тривагонни влакове. Един влак се състои от два челни вагона с кабини за управление в двата края и един междинен вагон. При по-старите серии вагоните са отделни, както са при нас номерните. При по-новите серии вагоните са свързани и проходими, както е при Русичите. Вагоните от старите и новите серии са неразличими като изключим геленките. Тривагонните влакове са дълги 48 метра, като по този начин сдвоените влакове са дълги 96 метра. Цветовата схема, използвана вътре и отвън на влаковете е не много съвременна, с гол метал и повърхности в бледо синьо и ярко червено. Като цяло усещането не е на много чисто пространство. Седалките са разположени напречно на вагона и са меки и при сядане пътниците потъват значително в тях. Не знам дали това е било по дизайн, или просто седалките са износени. При всички случаи седенето не е неудобно. Шумът във влаковете в движение е значителен, като средните замерени стойности с апликация от телефона ми са около 78dB.

По всички линии се използват влакове с еднаква дължина. Направи ми впечатление, че късно вечерта влаковете са единични (48 метра), а не двойни (96 метра) и спират не посредата на станцията, а все едно влакът е двоен, в самия край. Интервалите на движение се различават през часовете пик и през останалото време от денонощието. Предполагам, че в различните линии интервалите са различни, но не съм си поставял за цел да засичам всички интервали (все пак бях на почивка). Най-малките интервали, които съм виждал са 4:10 (не съм се возил в сутрешен час пик), а най-дългите 11:30 (късно вечер). И да, на таблата за оповестяване времето до следващия влак се изобразява с точност до 10 секунди. Влаковете пристигат на спирките някъде в 0:40, т.е. на таблата се обозначава не пристигането, а потеглянето от станцията.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2336
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Сингапур:






Всяка прилика и разлика с МД3 е случайност :D







Влаковите подове също се използват за реклама. Оригинално хрумване:



Сингапурският лифт: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT3zSkldJq3wg99rrMM5-YeVJzx6a1dCWvvcQ&usqp=CAU


Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing